måndag 29 september 2014

Jordkällare är frihet!


Så där ja! Äntligen tar jag mig hit!! Måste få ge dig sommaren sista rosenbukett eftersom du orkar hänga med mig här. Jag är nog världens sämsta bloggare! Men ibland är det kul!!
Vilket år det varit! Förra hösten satt vi i en husvagn den här tiden. Men sen har det verkligen lossnat! I våras bytte jag jobb. Så jäkla skönt att göra det då och då när man, som jag, lönearbetat i 40 år! Dessutom känns det som att ju äldre jag bli, desto viktigare blir lärandet. Och ett nytt jobb innebär alltid nya saker att förstå och sätta sig in i.
En konsekvens av att jag hoppade av gamla jobbet var att jag inte kunde ta ut så mycket semester. Två veckor blev det, men det var helt OK. Under den tiden hann jag måla en hel del ute och sköta om trädgården.

Ett härligt mål blev också uppfyllt. Jag skaffade äntligen den matkällare jag drömt om. Det blev en sån här från Sandströms Innovation. 
   
Pontus kom med sin grävare och allt var grävt, isolerat, övertäckt och klart samma dag! Och den funkar perfekt!!
Just nu är hyllorna fyllda med sylt, saft, potatis, morötter m.m. I fruktskåpet har jag äpplen som jag hämtat från grannens träd.
Vilken frihet det är att veta att vi har ganska bra med mat även om det skulle bli kris någon vecka. Och nu vet jag dessutom att jag kan odla mycket mer. Allt handlar ju om vart det ska förvaras.

Sedan någon vecka tillbaka har jag gått över till vegetarisk kost. Det känns så bra! Anledningen till att jag tog steget var att likna med en uppenbarelse :-). Jag har ju läst en hel del kinesisk filosofi genom åren, och helt köpt konceptet om livets cirkelrörelse. Att det egentligen är exakt samma löv som kommer åter på trädet varje år o.s.v. 
Så satt jag där i blåbärsskogen och fyllde mina kärl. Plötsligt började jag tänka på att det, i princip, är samma bär jag plockar varje år. Då slog det mig att det är så det är inrättat! Att vi ska äta det som återkommer, och inte döda eller på annat sätt förgöra för att leva. Och efter det har jag inte kunnat äta annat än frukt, bär och grönsaker. 

Min kropp har förändrats en del av kosten. Framför allt tror jag att det beror på att mängden salt minskar radikalt när jag inte längre äter kött. 
Många frågar mig om jag inte är oroad över att få för lite protein. Jag svarar att den stora oron borde ligga i att de flesta får för mycket av detsamma. Dessutom innehåller ju många produkter massor av konstiga ämnen. Jag har valt att inte köpa sojakorvar och andra hel- och halvfabrikat. Jag river blomkål och gör biffar, eller steker pannkakor gjorda av solrosfrön. Goda, matiga soppor med brödkrutonger, pasta med sås av persilja, basilika och spenat, gratänger av olika slag, kroppkakor fyllda med svamp. Ja, inte behöver man då köpa dyra färdiga produkter, även om man som jag är nybörjare!

Sötsuget har också minskat. Men mest på grund av att jag tycker att mitt smaksinne förbättrats och att många godissorter nästan svider på tungan. Men en kopp te av min torkade chokladmynta tillsammans med en chokladboll gjord av dadlar, istället för smör och socker, slinker behagligt ner.

På nåt sätt har omläggningen av kost också lett till att jag är mer sugen på att promenera och vara ute i friska luften. Just nu i alla fall, behöver jag inte motivera mig för att ta promenader eller cykelturer. Det lockar mig. 

Och än en gång blev det ett lååångt inlägg när jag nu väl kom hit :-).
Förhoppningsvis hör jag av mig snart igen!!

Inga kommentarer: