lördag 29 maj 2010

Kretsloppet

Nu har vi börjat få ordning på trädgården. Det är verkligen en fröjd att jobba med jorden. Här har vi en fin mörk mulljord där allt växer superbt. Blombänkarna ståtar med de växter vi tog med vid flytten. Landet med jordgubbar, potatis, olika kålsorter, mangold, lök, sparris m.m. mår gott i det försiktiga regnet denna morgon.
Igår rensade jag ut det gamla hallonsnåret. Blåbärsriset är alldeles fullt av blommor. Som det verkar nu kommer vi att få skörda stora mängder bär, frukt och grönsaker längre fram.

Min varmkompost har jag flyttat. Det innebar också att innehållet grävts om och delar av det placerats ut. Nu fick jag en hel del hallonris över, så idag kommer jag att göra en större komposthög. Det är en skön känsla att få fin näringsrik jord av de gamla växtdelarna.
Jag tror att det är bra att ha med sig en känsla för hur kretsloppet fungerar.

Det blir lättare att välja vad man ska köpa när man vet hur restprodukten kan användas, eller inte användas.
Just nu har jag en del härliga sommarrecept innehållande citron. Men jag vet att de citroner man köper på affären innehåller massor av gifter. Jag åkte därför till en större handelsträdgård. Där hade de en ganska stor citronplanta som såg bedrövlig ut. Då mina andra citrusplantor verkligen trivs här, och har varit översollade med blommor under våren, tänkte jag att citronen skulle kunna få ett bra liv hos oss. Men, det var alldeles för dyr. Efter ett snack med expediten om plantans skick, lyckades jag förhandla ner priset med 30%. En mycket bra affär. Åkte direkt hem och satte om den. Nu står den i badrummet och ser lycklig ut. Och bara sommaren blir stabil kommer den att tillbringa dygnen utomhus.

Jag tror att alla människor skulle må bra av att odla. Det är en oöverträffad känsla både att förvandla en igenvuxen plätt till ett trädgårdsland, och att se det börja växa. Att sedan få gå en runda då och då och kolla läget gör gott för själen.

Larsan har kört upp den gamla lägdan här intill. Där kommer vi att ta lite matjord som vi behöver in på gården. Därefter blir det blomsteräng där. Men idag ska vi försöka komma över en harv till vettigt pris. Så alldeles strax ska vi åka iväg till en gårdsauktion där vi hoppas finna det vi söker.

Och så var det då bilden. Varför en bild på ägg? Joo, vi fick de här hemäggen och jag tyckte bara att de var så vackra. Även de talade till mitt innersta ursprungliga. Färska vackra ägg med jättestor gula. Kanske kommer jag att skaffa några höns så småningom. Men först gör vi klart det vi håller på med.

He en lycklig dag!

2 kommentarer:

PiLi sa...

Härligt att läsa det du skriver!
Är nog något av livet STÖRSTA under och mest tillfredställande sysselsättning...
Att få bruka vår jord, jobba med kroppen och sen njuta med själen av allt som gror, växer, pysslet runt omkring och sedan få "skörda frukterna" av allt detta...
Vilken fantastisk RIKEDOM !!!
Låter som ni lever ett härligt liv med livskvalitè av stora mått och det är er väl förunnat...:)

Ha det så gott, hälsa Larsan och stor kram till dig!

livsstigen sa...

Jo det är på något sätt läkande att arbeta med jorden. Dessutom ett spännande projekt där man varje säsong kan tydligt utvärdera och lära sig något till nästa gång. Önskar att allt i livet var lika lätt att handskas med.
Kramar!