onsdag 14 oktober 2015

Grönsaksgnocchi och guldmjölk

Så var sommaren slut. På gården har vi plockat undan det som ska in, så nu är vi beredda på snö och kyla.
Men hösten har verkligen varit givmild, samtidigt som den naturligtvis gjort sin frammarsch. Jag hittar fortfarande svamp, och på vissa ställen går det ännu att plocka lingon. 
Jag promenerar en hel del och solen värmer mer än man skulle kunna tro! Känns nästan som vår.

I det politiska landskapet råder det däremot nästan atomvinter. Total avsaknad av ledarskap! I en tid när vi verkligen skulle behöva svar på våra frågor, så finns plötsligt ingen som vill uttala sig!
Som häromkvällen under partiledardebatten. Vi vet att klimatförändringarna är ett faktum, och nu gäller målet att inte få en temperaturökning på mer än 2 grader. Då enorma krafter redan satts i rullning, blir detta mycket svårt! Vi borde verkligen ifrågasätta hela vårt sätt att leva, och försöka hitta nya skonsammare livsstilar. Men inte då! Bensinskatt och kärnkraft är avledningsmanövern från partierna. 
Inte ett ord om att vi borde hitta sätt att förbruka mindre energi, eller att produktions-, konsumtionssamhället kanske måste fasas ut. Nä, vi ska fortsätta som tidigare men med dyrare bensin!! 
Igår slötittade jag på en föreläsning från Pensionsmyndigheten. Där var Fredrik Reinfeldt med. Han förstod inte varför vi ansåg att det var så problematiskt att jobba. Enligt honom kommer vi bara att spela Bingo i 20 år om vi pensioneras vid 65. Stackarn!! Han har verkligen inte förstått att riktiga människor har riktiga liv där de sysslar med allt möjligt. Fiskar, jagar, samlar, odlar, umgås med vänner, läser, motionerar, mediterar, tittar på stjärnor och planeter m.m. Undrar hur det känns att vara så totalt köpt av kapitalet och bortkopplad från den verkliga världen som han är?!

Här kommer nu några tips på mat som är billig, lättlagad, klimatsmart och förpackningssnål. I veckan har jag haft potatis och mjöl som basvaror.

Bovetepannkakor lagar jag ganska ofta. Då jag inte är så noga med recept (som du förövrigt kan googla), så blandar jag bovetemjöl (som är en ört) med fullkornsvetemjöl, ägg och vatten. Pannkakorna gör jag ganska tunna. Boveten gör att smeten blir lite seg och lätthanterad. En stuvning på, som i mitt fall, Karl-Johan svamp och lök blir smarrigt att fylla dem med. Rulla ihop och njut!!

Vegetariska kroppkakor. Kokt potatis, ägg, fullkornsmjöl salt och peppar. Fyllningen består av Trattkantareller stekta med rödlök och finhackad tomat samt kryddor. 

Grönsaksgnocchi. Jag kokar potatis, morötter, palsternacka, blomkål och rödlök. Jag stampar den som till potatismos och tillsätter sedan ägg, salt, färskost, muskot, salt peppar och fullkornsmjöl. Degen rullar jag till lagom storlek och skär den sedan i bitar. Bitarna kokas någon minut i saltat vatten. När de är klara och runnit av lite steker jag dem i smör. Nu har jag en ordentlig laddning att ta fram och göra olika tillbehör till. Idag blir det en sås med grönkål och vitlök som jag sedan lägger ner gnocchin i. Till det vitkålssallad och hårt bröd. 

Då vi äter en hel del gurkmeja gjorde jag en pasta. Enligt hälsotips ska denna gula kryddas fantastiska egenskaper komma fram först efter kokning. Så 1/2 dl gurkmeja och 2 dl vatten fick koka i ca 10 minuter. Pastan förvarar jag i kylen i en liten burk. På kvällarna gör jag nu en stor mugg guldmjölk. 1 mugg mjölk av valfri sort värms med en tesked av pastan. Jag tillsätter också lite kanel, kardemumma och 1 tsk kokosolja. När drycken är upphälld i muggen tillsätter jag lite honung. Fantastiskt gott och otroligt välgörande.



    

Inga kommentarer: