onsdag 23 september 2015

Cirkulärt tänkande

Här är min varmkompost. Där växer någon Avokado, kräftskal samsas med oblekta kaffefilter och maskarna mumsar!
Jag fyllde skottkärran med några lass och gav det till bänkarna i växthuset som ny näring.
Och inne i jordkällaren är hyllorna fulla med bl.a. tomater i olika inläggningar och inkokningar.
Dessutom har jag kvar en hel hög som ligger inne på bänken för att mogna!

Visst är det häftigt när så mycket som möjligt blir cirkulerat? Jag äter tomaterna, komposterar rester, återför detta till jorden så det växer nya tomater! I år kom det så många "vilda" tomater i växthuset, så jag funderar på att inte sätta några plantor nästa vår, utan bara låta det växa.
Det blir faktiskt lite rester kvar av tomaterna, förutom blasten då. Ibland vill jag ju kärna ur dem för att slippa så mycket vätska. Det kan vara om jag t.ex. ska göra en paj. Det lilla fästet där grenen suttit tar jag också gärna bort.
Tomatfrön är, för övrigt, riktiga överlevare. Det klarar lätt komposteringen. Men visste du att även om kärnorna passerat genom din kropp, spolats ner i toaletten, hanterats på reningsverket, så överlever de och kan växa i alla fall!

Det vore bra om vi skulle tänka mer cirkulärt i våra liv! Jag har ju konserveringsburkar som jag använder år efter år, sparar gärna plastpåsarna och använder dem flera gånger och så, men väldigt mycket är ju slit och släng!!
Trots att jag verkligen försöker handla klokt när jag är på affären, så tycker jag att min återvinningsväska ständigt är full! Fil- och mjölkpaket, pappersförpackningar, plastemballage, ibland funderar jag på hur i fridens dagar det skulle gå att göra annorlunda!
Önskar verkligen att det fanns varor på lösvikt som förr i tiden. Då kunde man ta med sig sin mjölkhämtare eller korg och slippa alla förpackningar.
Det borde ju kunna funka idag med. Hygieniskt kan det ju knappast vara ett problem att jag väger min medhavda påse och sedan fyller den med mjöl. Tänk bara på alla självplockbarer med lunchmat. Där står folk lutade över med sina hår hängande och vinterjackorna på. Influensahänder plockar med plastslevar i den aldrig sinande kön. Urk!!
Så nog borde annat gå att sälja på lösvikt, och dessutom med smartare hantering!

För övrigt har jag skrivit ett långt mail till Stefan Löfven idag. Jag resonerar om allt från pensioner och åldersdiskriminering, till de kostsamma trygghetssystemen och medborgarlön. Jag ber honom också svara mej utan klyschor. Vi får se vad det blir av det hela!!

Inga kommentarer: