tisdag 22 september 2015

Konsten att ta livet av sig för att verkligen leva!

För ett tag sedan tog en mycket fin människa livet av sig. Hon hängde sig efter att en längre tid ha mått dåligt. Och jag funderar mycket på vad det var som hände.
Att fånga meningsfullheten i livet verkar vara lika svårt som att hitta krukan med guld vid regnbågens slut.

I Österlandets filosofi talar de om karma. Det beskrivs som att varje handling skapar en kraft som återvänder till oss på ett likvärdigt sätt. Men vad menas egentligen med det? Gäller det även mina handlingar mot mig själv?

Nu har jag varit arbetslös i fyra månader. Och jag märker tydligt hur det får mig att utveckla mitt sätt att fundera över livet och samhället.
I en vardag fylld av förberedelser för arbete, arbete och efterbearbetning av arbete, finns inte mycket utrymme till att tänka fritt. Och det kanske är exakt det som är meningen med arbetslinjen.
Så dumt om vi börjar skärskåda våra egna liv och samhällets utformning! Det kan bara leda till krav på förändring!

Jag vet att det låter som flum, men kan det vara så att fred och kärlek är ett sätt att tänka i alla lägen? Om jag flyttar över det till vardagen så blir jag plötsligt en avvikare. För hur mycket jag än ser på de människor som nu är på flykt som miljontals människor i nöd, så känner jag djupt inne att alla samtal, om lösningar, handlar om symtombehandling. Vi ska hjälpa dessa till ett bättre liv här, långt borta från deras rötter, släktingar och vänner. De som tidigare besökt sina älskade platser för att inhämta energi, vandrat i naturen de vuxit upp med, eller suttit på kaféer tillsammans med dem de mått bra av att prata med. Nu ska de alla starta på nytt på ställen de inte själva egentligen valt.
Men denna aspekt ska vi inte nämna. För det kan innebära att vi måste se på problemet istället för symtomen. Och i en värld som hänger ihop i ett snöre knutet av girigbukar, kommer vi aldrig att tillåtas lösa de faktiska problemen. För vem vill egentligen ha fred? Vad händer då med jobben inom vapenindustri m.m. Och hur ska ovan nämnda girigbukar då kunna hota och döda dem som inte vill ge dem sina tillgångar?

Om jag får huvudvärk rekommenderas jag att ta en Alvedon eller så. Reklamen prånglar ut meddelanden om att det finns preparat för allt! Krånglande mage, värk i leder, energibrist, fotsvamp och allergier är några få exempel. Men om jag istället föreslår att vid långvarig huvudvärk kanske du bör fundera över orsaken, istället för att angripa symtomen. Då är jag ett hot! För de enkla lösningarna innebär ingen konsumtion. Och girigbukarna tjänar massor på att vi symtombehandlar.

Många är de som vill att vi ska stanna i det livet de skapar som en rökridå, och som innebär ständigt klirr i kassan för dem.
Dieterna står som spön i backen och gör att medelvikten på jordens människor ständigt ökar.
Träningsföretagen ploppar upp som svampar överallt, i samma takt som depressioner och bruk av psykofarmaka ökar.
Vi ska prestera på jobbet, och inte säga till om något är fel! Då kan vi ju bli uppsagda för arbetsbrist eller missa överkanten vid nästa lönesamtal.
Igår berättade en vän att han ringde vårdcentralen för att få en tid. En sköterska vid namn Lena svarade och berättade att han fick återkomma kl 8 nästa morgon eftersom det var då de tog emot. Han ringde kl 8, enligt överenskommelse, och det var samma Lena som svarade. Han fick nu en tid. För mig är detta precis 100% mer belastning på denna vårdcentral än det borde vara! Om hon gett honom en tid vid första samtalet hade alltså stressen och kostnaderna minskat just där! Löjligt säger du kanske, men om vi slår ihop alla dessa små konstigheter så är det inga småpengar. Men vem vågar gå emot chefen och ledningen?? Du kan ju hamna i utanförskap och för det ska du skämmas! Men politikerna har lösningen; skattehöjningar på arbete och mer pengar till vården!! Symtombehandling!

De unga sitter instängda i unkna miljöer och lär sig, i många fall, helt onödiga saker. Och de MÅSTE göra det på heltid i minst 12 år! Ingen förstår egentligen riktigt varför, men nu är systemet sådant! Lär dig att lyda och tänka enligt normen! Många gör uppror och lärarna orkar inte, men det finns en lösning! Skattehöjningar och mer pengar till lärarna!!! Symtombehandling!

Klimatförändringarna sköljer bort byar och kvarter, slukhål öppnar sig då Jorden håller på att ge upp med en djup suck, men vi ska fortsätta producera och konsumera!!
Nu pratar t.o.m. Stefan Löfven om en nyindustrialisering!! Hejja Girigbukar!! 1000-0 till er!!

Lösningen för att hålla alla i dimman heter förstås media. Vi ska insupa styrda förklaringar och budskap och ifrågasätta det vi egentligen ser och förstår. Och nog är det väl enkelt om vi vid 10-fikat snackar om vem som sjöng falskt i Idol än om de faktiska problemen!

Det jag ser är ett ökande antal olyckliga människor, med stelopererade pannor, putande fläskläppar och platsfyllda kroppsdelar. Och jag är inte förvånad!

Så för att mitt Karma ska komma tillbaka med det jag skapar måste jag nu ta livet av mig!! Och då menar jag livet i dimman! Jag ska skärskåda varje handling jag gör och tanke jag tänker i ljuset av frihet. Jag ska ta mig ur denna förbannade rökridå och komma ut till den klara, höga luften. Och jag hoppas få många med mig!
Så träd ur dimman min fina vän! Låt oss hitta sanningen om meningen med livet!!


Inga kommentarer: