söndag 8 mars 2009

Pånyttfödelse

Nu väntar vi på våren. Men naturligtvis vill vi att det ska gå långsamt så att vi hinner njuta av varje enskild förändring.
Förra veckan gick jag mina morgon promenader utan pannlampa. Definitivt ett av årets höjdpunkter. Nu är det tillväxt som gäller.

I helgen har vi träffat Pontus, Anna och Oskar. Vi bestämde oss för att åka upp till Skellefteå på fredag eftermiddag. Vi hade en skön och givande helg. Det finns få så underbara känslor som att pussa på Oskars mjuka kind, och snusa honom i nacken. Tänk att alla de bästa njutningarna i livet är gratis!

Jag har precis beställt en ny ljudbok. Jag hinner faktiskt läsa minst en bok i veckan under mina arbetsresor. Imorgon ska jag påbörja Siddharta av Herman Hesse. Det ser jag givetvis fram emot. För många år sedan läste jag den som pappersbok. Nu känner jag lust att läsa om många av mina favoriter från förr. Jag vet hur inspirerad och glad jag blir av bra böcker. Utbudet av litteratur är ju enorm, men givetvis är det så att många egentligen skriver samma böcker som redan finns, men med små ändringar. Jag tänker exempelvis på Napoleon Hills bok om att skapa sin egen framtid. Idag hittar man böcker som The secret och Be och du ska få, som egentligen är rena omskrivningar av Hills tankar. Jag har inget emot att läsa omskrivningar, men ursprunget är oftast bättre.

I början skrev jag en del om synkronicitet i mina bloggar. Det är inte lite intressant att fundera över innehållet i det begreppet. Nu känner jag att många strömmar leder framåt mot en ny framtid. Det är kul att se hur det tar form steg för steg. Det gäller bara att släppa greppet en aning så att man verkligen kan ta tillvara tillfällena när de visar sig. Men, som någon klok man en gång sa, om man inte har ett mål hur ska man då veta när man är framme. Så att sätta mål, men att inte tvinga fram vägen dit går hand i hand.

Nuförtiden älskar jag söndagar!

Inga kommentarer: