söndag 3 januari 2010

En tankebörjan

I morse när jag vaknade var det bara -8 ute. Det syntes på himlen att det skulle bli en vacker dag. Efter frukost tog jag på skidorna för att åka ut och njuta. Jag är en sån där som åker långsamt, och mer för att ha det skönt än för att hinna vissa sträckor. När jag stod och tittade ut över den vackra skogen klättrade solen fram över grantopparna och färgade hela nejden i guld.
Jag kom på mig med att fundera över hur jag upplever att jag har det just nu. En kolsyrande känsla spred sig från hjärtat och ut ur kroppen mot alltet.
Jag kom att fundera över en teknik som knackat på hos mig under vintern. Den verkar vilja ha min uppmärksamhet, så det är väl bäst att jag lägger fram den här :)

Som jag sagt tidigare håller jag på med en certifieringsutbildning. Den innehåller olika intressanta delar. När området var individuell coaching hade vi några mycket duktiga norrmän som kursledare. De lyfte bl.a. fram tekniken skalering. Den är ju enkel, men väldigt effektiv. Det går ut på att när jag möter en deltagare kan jag be den beskriva hur den känner sig på en skala från 1 - 10. När den gett sitt svar, låt oss säga 7, kan vi resonera om varför inte 6? Eller 8? Och givetvis vad som behöver göras för att komma uppåt på skalan. Nu är det här en väldigt rationell och kort förklaring, men ni förstår vad jag menar.

I morse slog vi på tv:n för att titta på väderprognosen. Programledaren berättade då att Bo Angerlöw (osäker på stavningen) skulle komma till studion. Jag blev intresserad eftersom jag använt hans material i kursen Hälsa & Personlig Utveckling (HOPE). Han är socialpsykolog och har precis givit ut en ny bok om att se möjligheterna. Ett tips han gav denna förmiddag var att man skulle börja varje dag med att fråga sig: "hur känner jag mig på en skala 1-10? Med det utgångsläget man får kan man antingen börja dagen med rejäl uppskattning, eller bestämma sig vad man kan/vill göra för att öka välmåendegraden.

Där jag stod ute i skogen, med skidspetsarna pekande mot solen, kände jag att jag mådde 10 av 10! Ni förstår hur enkelt det kan var!

Nu har ljuset långsamt börjat återvända. Jag märker redan stor skillnad.

Inga kommentarer: