måndag 4 januari 2010

Magiskt tänkande?

Är det möjligt att ändra sitt tänkande? Kan vi alla börja se det magiska och bygga en värld där vi ser mer än nu?
Jag tror att jag tidigare skrivit om att bl.a. ryska forskare under lång tid forskat djupgående inom det paranormala området (som det kallas än så länge). För många år sedan hörde jag talas om en forskargrupp där, som hävdade att vi alla egentligen lever i flera dimensioner. Svårigheten är bara att vi håller fast den vardagliga bilden så hårt att vi inte får verklig tillgång till något annat.

Föreställ dig att du har en dröm där du träffar en vän. Den försöker övertyga dig om att du lever i en vanlig verklighet också. Det skulle du antagligen inte acceptera. Och när du vaknar kommer drömmen att glida så långt ner att du inte ens kommer åt minnet, och kan fundera över det märkliga som hänt.
Och vad händer när vi dagdrömmer? När vi kan sitta i ett rum tillsammans med andra, och totalt försvinner "bort" för en stund.

Jag tror att de allra flesta av oss fått glimtar av andra verkligheter utan att förstå att det är sant. Läste häromsistens att accepterandet är viktigt om vi ska kunna se andra verkligheter och samtidigt behålla vår psykiska hälsa. Att förstå och kunna leva i den vanliga världen, precis som den är, även om man upplever något annat också.

Den verklighet vi lever i är en överenskommelse. Den säkrast och återskapas eftersom vi lärt oss spårbundet tänkande. Det spårbundna tänkandet består egentligen av materiella ritualer. Vi återupprepar den syn på världen vi vill ska råda (tror vi).
Om vi vill kan vi lägga in nya spår i vårt tänkande. Och det är då nya verkligheter börjar öppna sig.

Magi kan alltså vara att skapa nya spår för hur vi upplever världen och våra medmänniskor. Magi är att förhålla sig radikalt annorlunda för att få nya resultat. Men eftersom vi är så fast i de tankar vi repeterat i så många år, kan det vara bra med någon påminnelse emellanåt. Kanske skulle skalering kunna vara en sådan påminnelse. Hur ser jag på mina, mina vänners, världens, universums möjligheter på en skala 1-10? När jag ger mig själv svaret kan jag också ändra resultatet för en stund. Nya tankar kommer då att etableras och repeteras och magi byggs.

Lev en magisk dag!

Inga kommentarer: