fredag 1 januari 2010

Första dagen på det nya

Jag gillar verkligen när snön yr utanför. Det är en mysig känsla att klä på sig och gå ut en stund för att sedan komma in och mötas av stugans värme. Att tända ljus, dricka härligt doftande te, kanske baka något gott och bara ha det bra.
Man behöver ju bara en bra känsla för att må bra. Idag känns det skönt att hälsa ett nytt spännande år välkommet. Lite extra förväntansfull är jag inför att mayakalendern säger att i år börjar hastigheten mot ett ökande medvetande att visa sig.

Under sista månaderna har jag tagit del av så många spännande rön. Nu har verkligen både kvantfysiker, biologer och andra naturvetare börjat på allvar inse hur felaktiga många av de gamla vetenskapliga rönen är. Det som påbörjat förändringen är den så kallade observatörseffekten. Det man insett är att allt som observeras påverkas av den som observerar det. Om man t.ex. tittar på något i ett mikroskop så kommer det att bete sig annorlunda för att man tittar på det. Mycket spännande.
Många hjärnforskare brottas nu med den obegränsade tanken att våra minnen och tankar finns utanför oss. Att vi fungerar ungefär som en radiomottagare. Det skulle innebära att allt vi upplevt finns någonstans där ute, och att vi sedan "ställer in den frekvens vi vill ta emot". Jag kan alltså välja att ta emot glada, positiva, förhoppningsfulla tankar. Eller tvärt om.
Vissa går så långt att de menar att det som vi väljer att ta emot sedan skapar den yttre verklighet som vi upplever. Inget finns alltså. Allt är bara en illusion som vi bygger med vårt medvetande, våra tankar. Och vi kan bygga vilken illusion vi vill!

Jag vet inte om du också upptäckt att det släppts en hel del litteratur som handlar om kanaliseringar. Alltså människor som tagit emot budskap om vår pågående/förestående förändring. Böcker som "En kurs i Mirakel, Budskap från Plejaderna med flera talar om att vi nu öppnar oss alltmer för att ta emot vad som döljer sig bortom illusionen. Är det månne en slump att vetenskapen nu också håller på att slå in på samma vägar som det som tidigare kallats dumheter och villospår?
En tråd jag hittat är hur viktigt det är att vi förstår att vi alla hör ihop i det (som jag väljer att kalla) det stora gemensamma medvetandet. Det innebär bl.a. att vi skapar varandra. Om jag tillskriver en människa egenskaper som snål, egoistisk eller farlig så bygger det hur den person blir. Komplicerat? Jaa!
För det skulle betyda att om vi alla fruktar Bin Ladin så kommer hans farlighet att öka.
Om vi tror på att det är på detta sätt vi bygger mänskligheten så skulle verkligen kärleksfulla tankar om andra (och oss själva) och omedelbar förlåtelse leda till snabba förändringar. Vi skulle hållas ansvariga för vad som hände i världen genom att vi tänkte tankar om hur det ska bli.

Larsan håller just nu på att läsa Dan Browns bok om symboler. Den bygger på samma tema har jag förstått.
Tänk om allt det här verkligen är sant! Vilken revolution vi måste genomgå då. Insikten att jag ansvarar för hur allt blir genom vad jag tänker är ju något att bita i.

Nu ska jag ta skidorna och åka ut en skön runda, och låta sinnena översvämmas av den vackra världen. Sedan ser jag fram emot en längre stunds meditation och lite skrivande i min tankebok. Jag måste verkligen tillstå att jag älskar att vara ledig och leva dagen som det känns bäst.

Gör din dag till en vacker berättelse!

2 kommentarer:

Stefan sa...

Hej Ann. Du är verkligen en inspirations källa och mycket vassa tankar kommer det ur din illusion.Jag håller med dig om att vi skapar vår egen värld eller illusion och att tanken är starkare än vi vill inse.Det är därför jag aldrig känt mig hemma i denna typ av samhälle där det "måste finnas någon som är starkare än de andra" Så fel Så fel. En kärleksfull inställning till allt och alla skapar just den illusionen vi kan stå ut med. Stor kram till er där uppe i vinterlandet och 2010 blir vad vi gör det till. :-))

livsstigen sa...

En riktigt lyckligt nyfött år vill jag önska dig med. Fortsätt ditt växande!! Det känns skönt att vi är några som står i "samma" illusion :)