tisdag 22 juni 2010

Morgonljus och födelsedag

Vilket härligt land vi lever i. Tänk om vi kunde känna det ordentligt i hjärtat, så att vi blev generösa nog att låta alla uppleva det i sina länder. När jag gick ut tidigt i morse, och bara tog in solens tidiga ljus, kom det över mig hur oerhört rik jag är som kan tillåta mig detta. Att inte behöva tänka på akut överlevnad, utan också tillåta mig att bara glädjas över att få vara här.

Igår firade jag, på en liten klippa här i trädgården, sommarsolståndet. Vår planet, som rusar fram i en ofattbar hastighet, ger oss möjligheter att förstå, och njuta av förändring. Det finns så mycket att lära bara genom att begrunda. Mina grönsaker sträcker nu sina gröna kroppar mot solen. Utan stress omvandlar det ljuset till de ljuvligaste smaker. Just det, utan ansträngning! Kanske är det hemligheten. Att inte anstränga sig så hårt hela tiden, utan i stället följa med i nuet.

Just i denna ljusets höjdpunkt har älskade Oskar födelsedag. Jag tänker på att jag i fjol inte kunde vara med på firandet då vi ännu inte flyttat hit. Nu umgås vi nästan varje dag. Vi tittar på fåglar och resonerar om växter, vattnet och himlen. Han är en underbar förare på promenaderna. Han vandrar bara rakt ut i världen och hittar nya saker att upptäcka och förundras över hela tiden. Och jag går gärna med. Vi får se hur vi firar hans födelsedag, men det blir definitivt i ljusets tecken.

Lycka är att leva!

Inga kommentarer: