måndag 14 juni 2010

Sköna sommaren

Jag vaknar varje morgon med en lycklig förväntan på dagen. Allt är så vackert nu att det skapar sköna vibrationer genom alla chakran. Än en gång inser jag att det bästa i livet finns framför oss hela tiden, redo att upplevas. Det gäller bara att ställa in sina mottagarkanaler så att de är öppna mot just den jorddrömmen.
När jag kommer ut och översköljs av alla drillande dofter, vet jag knappt vart jag ska börja uppleva. Drar därför bara in allt osorterat och njuter med hela min varelse.

Våra rönnar är verkligen översållade av blommor. I en av dem har humlorna hittat ett riktigt skafferi. Hela trädet vibrerar och brummar av de små livens arbete med att äta godsakerna. Då vi sover med fönstret öppet kan vi höra dem även på nätterna. Av dem kan jag lära mig att det gäller att handla när tillfället bjuds. Om man missar tillfället får man vänta länge innan nästa öppning kommer.

På tal om skafferi så glädjs jag också åt att mina grönsaker börjar titta upp. Potatis, purjolök, mangold, sockerärtor och broccoli hör till de tidiga. Jag längtar verkligen efter att hämta in middagen direkt från jorden. Jordgubbar, hallon, blåbär ser också ut att kunna ge ordentliga skördar. Däremot är päron, plommon, äpplen och björnbär för nyplanterade för att belöna oss i år. Men lycka är att varje dag gå en runda och titta hur det går.

Nu kommer vi också att renovera vårt kök. Eftersom jag älskar att baka och laga mat måste något göras. Jag har bara en liten bänk att arbeta på, och dessutom står spisen ensam vid en vägg utan arbetsyta. Då det inte är något fel på den nuvarande köksdelen, kommer vi givetvis att behålla den. Det handlar mer om att komplettera med fler skåp, lådor och bänkar för att det ska bli mer lättarbetat. Här behöver vi alltså inte börja från den allra djupaste grunden. Golven är ordentliga och behöver bara nya ytskikt. Så också väggarna. Kanske kommer det att stå klart samtidigt som jag kan börja ta hand om skördarna utifrån.

I övrigt fortsätter jag att läsa, fundera över livets glädje, träffa familjen och må bra. Och dagligen kan jag bekräfta den filosofiska idén att allt som händer är beroende av mina egna tankar. Så ett av mina mål har blivit att försöka bli medveten om vad jag tänker och inte minst säger. Jag vill verkligen skapa mig ett bra liv.

Och samma önskar jag dig!

Inga kommentarer: