måndag 28 februari 2011

Så kom våren!

Och ut ur bilen klev Oskar med ett förnöjt leende! Larsan och jag hade tagit fram solstolar och en bänk, och i grillen brann en liten väldoftande eld.
Fåglarna drillade omgivna av solens smekande slängkyssar. Jaaaaa!

Vi tillbringade hela dagen utomhus. Oskar, som just avklarat en magsjuka, fick en äppelröd färg på kinderna. Vi kände alla hur livskraften fylldes på. En liten promenad, korvgrillning och plötsligt var vinterns hårda grepp avlägset. Att ta tillvara varje vacker dag av livet är en konst skapad av den inre källan.
Egentligen behöver vi ganska lite pengar för att leva ett rikt liv. Att njuta av det som bjuds i form av förändringar av årstiders temperament, glädjen att se människor omkring en må bra, och att själv känna lycka räcker långt. Och det kostar bara ett val. Valet att det är så här jag vill leva.

Efter att grannen ringt och berättat att hon just bakat mjukbröd i bageriet, gick jag ner för att handla. Vid husknutarna satt andra grannar i solen och vinkade glatt. "Äntligen" ropade jag, och fick nöjda "nu är det härligt" till svar. Över hela bygden kunde jag se att det fanns rörelse på gårdarna. Alla längtar ut och prioriterar också det.

Ett träningspass i världens bästa gym - naturen, gick ut på att jag skottade fram grillplatsen. Ett kaxigt och riktigt skönt jobb. Det djupa, hårda snön gav efterhand med sig, och snart kunde jag göra upp en eld i grillringen. Satt en stund och tittade genom röken mot skogen. Alla tankar försvann i en stunds omedveten meditation.
På kvällen kände jag mig så fysiskt trött som jag älskar att vara efter en meningsfull dag. En dusch med riktad tacksamhet mot min kropp som tjänar mig så väl. Och tidigt i säng.

I morse vaknade jag 5.30 och var helt utvilad och återhämtad. När jag promenerade ner till vägen för att hämta tidningen, delades himlen av ett skarpt sträck mellan ljus och mörker. Och snabbt vann ljuset.
Och precis nu hör jag min tvättmaskin spela en liten sång, som berättar att den utfört sitt arbete klart. Så nu kommer jag att ta på mig arbetskläder, gå ut och skotta undan snön under tvättlinorna, och för första gånger i år hänga ut tvätten på tork. Även den här dagen kommer att bli ljuvlig. Och vi kan vara ute!

Solen är vår bästa stjärna!

Inga kommentarer: