torsdag 16 juli 2009

Morgon i Hemmistjärn

Vilken härlig känsla att vakna tidigt och mötas av ett soligt kök. Än en gång kan jag konstatera att det bästa i livet är känslan av att glädjas åt det som bara finns där.
Igår fick jag en underbar berättelse av min granne. De hade varit utomlands tillsammans med några vänner. En dag hade mannen, i det andra paret, tagit sig en simtur. Han hade dragits ner av underströmmar och drunknat. Intensiva räddningsförsök fick igång andningen efter ca 10 minuter. Han var alltså död, men återkom till livet. Två veckor tillbringade han på sjukhus. När han sedan kom hem var han helt förändrad. Han kunde sitta ute på trappan i tystnad och bara le och filosofera, enligt frun. Han sade upp sig från det jobb han haft i 25 år. Livet hade helt enkelt fått en ny mening för honom.
Jag är glad att jag så lätt kan förstå honom, och att jag faktiskt också tycker att livet är så spännande att det bör ges tid att bara njutas av.

Hur går det då med huset, kanske du undrar. Joo, det känns verkligen som att vi bor här på allvar nu. De intensiva första veckorna är över, och nu arbetar vi mer sansat. Vi har gjort en tillbyggnad för att få ett riktigt badrum. Där har vi nu målat både in- och utsida. Vi valde att bygga ett lite större badrum för njutningens skull. När vi bodde i Sjö hade vi bastun där vi ofta njöt och varvade ner. Nu har vi istället köpt ett stort massagebadkar. Jag kan riktigt se oss ligga därunder vinande vinterkvällar. Med tända ljus och kanske ett glas god champagne.
För oss är det viktigt att ha smultronställen hemma. Och man får absolut inte glömma att skapa vinterställen.

I morse när jag satt på trappan, tänkte jag på hur viktigt det är för mig med ett bra hem. Jag behöver omges av många bra böcker, och mina inspirerande anteckningshäften. De får mig att hämta kraft när jag behöver vända mina tankar. Ett bra hem ger lugn och återhämtning, men också stimulans inför arbete.
Jag älskar också att ha mitt hem någonstans där annat liv trivs. Här leker nu fågelungar av alla de slag. Haren tittar in på gården emellanåt, och stora härliga hästflockar betar ängarna runt oss.

Det är underbart att vakna och ha en ny dag framför sig!



2 kommentarer:

Ingela sa...

Oj, du har flyttat! Wow! Ser underbart ut, och du verkar lycklig - härligt!!

Njut a sommar och sol, ljus, natur och kärleken i ditt hjärta!

Stor kram
Ingela

livsstigen sa...

Tack för de varma orden! Vi har det fantastiskt. Hoppas det är så för er också.
Ha en skön sommar med mycket glädje och kärlek!!