måndag 13 juli 2009

Under en ny björk

Så var vi då på plats under en ny björk, men under samma himmel. Det har varit, minst sagt, omtumlande att flytta. Vi insåg t.ex. hur enormt mycket saker vi samlat på oss. Nu står kartongerna på parad i garaget. Det som vi inte kommer att plocka in det närmsta året, det kommer att skänkas bort.
Det "nya" huset har förändrat våra gamla saker. De ser inte alls lika ut i den här miljön. Gamla hus har verkligen sin egen själ. Det känns som om vi är välkomna här och som om vi kommer att bli lyckliga.
Jag ser verkligen fram emot att börja arbetet med trädgården. Här fanns några fantastiska träd, men inga buskar eller andra växter. Jag har redan börjat bygga små uterum av syrener och rosenhallon. Men planeringen har inte kommit igång på allvar ännu. Det är lite för tidigt att bilda sig en uppfattning om vilka delar av tomten som är gynnsamma att förädla. Där vinden blåser som mest kan vi ju inte plantera känsliga växter.
Under sommaren har jag också upptäckt Findhorns trädgårdar. Ett mycket speciellt och spännande projekt som sägs ha enorm växtkraft då de som odlar tar hjälp av andliga principer. Det känns intressant att lära mer om detta. Allt levande har ju sina energier, så det är klart att även växter påverkas av odlarens, och de besökandes sinnesstämningar. I alla år har vi ju hört att man ska prata med sina växter. Nu vill vissa hävda att det är utandningsluften som ger lite extra, men visste ni att experiment visar att växterna utvecklas snabbare och blir kraftigare om man spelar klassisk musik för dem? Intressant va?

Det är betydligt ljusare här uppe. Fortfarande skymmer det inte ens på natten. Det är en fantastisk upplevelse som jag verkligen går igång på. Jag vet att jag saknade detta när jag nyss flyttat till Ångermanland. Här är givetvis vintern mörkare, och det dröjer längre innan våren visar sig. Men det uppvägs verkligen av de ljusa sommarnätterna och av att höstens mörker inte drar in lika fort.
Våra köksfönster är fantastiska! Vi överblickar en underbar himmel, en liten sjö, och delar av byn. I går kväll stod en underbar måne på den ljusa natthimlen. Riktigt magiskt. Jag kan tänka mig att jag kommer att få se förtrollande stjärnhimlar sittande vid vårt köksbord.

Och ikväll går jag ut, sätter mig på trappan och njuter av stillheten.

3 kommentarer:

Stefan sa...

Ann is back, happy happy .
stora kramar och lycka till med hela alltet.

PiLi sa...

Ska bli spännande att följa det "nya" livet.. Ser ut att vara en vacker början..:)
Stort lycka till med kram!

livsstigen sa...

Hej vänner!
Underbart att ni finns med mig!! Jag ser fram emot att dela mina tankar med er!!
Kramar!