onsdag 15 juli 2009

Sommarmorgnar















Att vakna en vacker sommarmorgon är verkligen en av livets höjdpunkter. Att ta med sig en kopp kaffe ut, och bara sitta i den ljumma stunden och filosofera. Allt är så vackert i sin färgglada vävnad. Jag tänker på en favoritdikt av Goethe som jag gärna vill dela med dig:

Beskåda ödmjukt så och märk
den eviga väverskans mästerverk,
hur skytteln fram och åter går,
hur ett slag tusen förbund kan knyta,
hur ett tramp tusen trådar får
att mötas, enas och sammanflyta!
Det har hon av en slump ej funnit;
hon har det av evigt varpat och spunnit,
på det den eviga mästaren må
sitt inslag tryggt i varpen slå.

Denna dikt finns med i bl.a. I Ching, som en förklaring till tecknet "Det mottagande". Det representerar den kvinnliga hängivenheten. Den kraft som kan förverkliga "Det skapandes" (det manligas) förslag. Det skapande avlar tingen i världen och det mottagande föder dem. Kanske är detta en ordning som vi glömt då vi strävat efter att allt ska vara lika. Ligger inte delar av hemligheten i att skapa ett spännande liv, i att förstå olikheternas förträffliga förmåga till att tillsammans, utifrån olika aspekter, bygga helheten?

Våra liv är verkligen en väv som vi arbetar med varje dag. De inslag vi får från "mästaren" beror i mycket hög grad på vad vi förväntar oss. Jag arbetar mycket med visualisering. Jag har bl.a. lärt mig att man alltid kan finna bättre tankar, även när det är som jobbigast. På det sättet kommer man också vidare mot sina måltillstånd. Säg att jag, som idag, vaknar med vibrerande tankvärk. Antingen kan jag fokusera på hur hemskt det är, eller också kan jag välja andra tankar. Kanske börjar jag med att inse att det är fint väder ute. Det är lättare att åka till tandläkaren när det är bra väglag. Sedan kommer jag till att det är fantastiskt att jag kommer att känna mig mycket bättre om några timmar. Den lättnad jag nu uppnått gör att jag inte har lika ont längre.
Så kan man arbeta med varje negativ tanke som dyker upp. Hitta lättnader som för mot mer positiva tanketillstånd, och som i sin tur leder till bättre livskvalitet. Som jag sagt tidigare så väljer vi alltid hur vi ska reagera. Om vi inte vill det, så behöver vi faktiskt inte vara arga, upprörda eller ledsna. Vi väljer själva.

Och imorgon berättar jag mer om flyttningen och om hur jag ser på möjligheterna i Skellefteå.


Inga kommentarer: