torsdag 6 november 2008

Pyssel

Ännu en skön dag i det härliga höstvädret. Jag började med en stilla meditation. Det har blivit en bra vana nu. Det är skönt att bara iaktta vilka tankar som har lust att poppa upp. Och att sedan låta dem blekna bort.

Efter frukost gick jag ut och hämtade lite tätt granris i en ljusare och en mörkare nyans. Jag hittade också stora härliga grankottar samt lingonris fullt av stora frusna bär.
Av materialet gjorde jag en fin krans att hänga på ytterdörren. Det ger både glädje och harmoni att få pryda med naturmaterial.

Vid lunchtid stod solen så vackert på himlen. Jag tog med hundarna och promenerade upp på berget alldeles ovanför oss. Därifrån är sikten över Dämstasjön fantastisk. Ja, man ser faktiskt nästan ända till Kramfors. Här uppe har jag många av mina absoluta favoritställen. Beroende på vilken stig jag väljer, kan jag sitta med utsikt över olika sjöar och berg.

Jag tror väldigt mycket på att variera sin motion. Om man dessutom kan hitta sköna ställen som man längtar efter att besöka, så går det ju av sig självt. Om jag skulle rekommendera något hälsosamt just nu, så skulle det vara solljus och frisk luft. På hösten och vintern kan vi verkligen få brist på dessa nödvändigheter. Och visst är det tråkigt om vi blir trötta i onödan?

På höstarna brukar vi också ändra en del annat. Vi dricker t.ex. havtorns- och tranbärsjuice till frukost. Ett glas av någondera av dessa drycker ger dagbehovet av C-vitaminer. Tranbär hindrar också, enligt medicinska studier, bakterier från att få fäste i kroppen. De är dessutom kraftfulla antioxidanter.

Tänd ett ljus!

2 kommentarer:

Stefan sa...

Vilken underbar bild , jag tänker på livet där uppe hos er , lugnt ,tyst och rofullt. Tänker ofta på den där dagen i början av kursen då vi åkte till det fantastiska stället vid sjön , det var mys på hög nivå .

Ha det fint
stefan

livsstigen sa...

Det är den sjön du ser på bilden.
Må så gott!