lördag 8 november 2008

Återhämtning

Igår hade en stor hackspett tänkt ta sig en smakbit ur vårt hus. Det bar sig inte bättre än att den, av någon anledning, föll ner på marken och låg där orörlig. Larsan gick iväg efter en spade för att ta bort den. Han trodde givetvis att den dött. När han återvände visade det sig att en av våra hundar kom med fågeln i munnen. Den pep för fullt. Den levde!
Larsan sa omedelbart åt Sally att släppa greppet. Hacke flög då upp i en avlövad björk. Där satt den omtumlad en god stund, innan den med förvånansvärt säkra vingslag flög iväg.
Jag kan naturligtvis inte låta bli att jämföra med mitt eget liv. Kan man mobilisera samma förmåga att gå vidare som djuren gör? Förmodligen funderar väl inte Hacke så mycket över vad som hände. Han flög istället vidare mot nya mål.
Undrar just varför vi människor så ofta belastas av det som varit? Jag känner faktiskt fler än en person som inte tror de kan ändra sitt liv. Och anledningen skulle då vara sådant som hänt tidigare.
Om vi ska kunna skapa ett härligt liv måste vi nog se erfarenheter som just det. Inte som någon lag om hur framtiden kommer att bli.
I mitt arbete har jag ofta använt en övning som de flesta får en aha-upplevelse av. Den handlar om att ställa upp alla krav och måsten på ett papper. Därefter skriver man in vilka krav som kommer utifrån, från andra människor, och vilka krav som kommer från en själv. De flesta brukar komma fram till att nästan alla jobbiga krav kommer från en själv. Vetskapen om det kan hjälpa en att rensa ut bland kraven och istället införa positiva inställningar.
Förutom att dagligen och stundligen njuta för fullt, går jag fortfarande vidare med mitt jobbsökeri. Det är nästan lite spännande att kolla i tidningen efter intressanta jobb. Just nu har jag skrivit ut fyra annonser, så i helgen blir det några personliga brev.
Det är med förhoppningsfull förväntas som jag undrar vad livet har i beredskap där framme.
Och nu är månen på väg igen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin bild över sjön! Jag har just köpt en bok, snubblade över den, "Känslans intelligens och arbetet". Det ska bli spännande att läsa den!
Jag har läst "Känslans intelligens" tidigare i höst, den låg faktiskt på köksbänken när jag började läsa din blogg, vilket sammanträffande med tanke på att du har (har haft?) den som lästips :-)

Lillemor

Anonym sa...

Bläddrar vidare lite i din blogg och finner texter om det som är aktuellt för mig just nu. Jag har i dagarna funderat mycket över hur man lyckas behålla sitt eget värde i situationer som är allt annat än svarta och vita. Det är väldigt viktigt.
Jag tror på att visa andra respekt, men det innebär inte att man med automatik får respekt tillbaka - tyvärr. Det enda som verkligen kan förändra i sådana lägen är precis det du skrivit här i bloggen lite tidigare. Självrespekt, att visa sig själv respekt och att dessutom visa andra att man visar sig själv det.

Lillemor återigen.

livsstigen sa...

Hej!
Nu börjar synkroniciteten fungera mellan granngårdarna. Härligt!

Vill verkligen ytterligare stödja tesen om hur viktigt självaktning är. Vad som än händer mår man bättre om man vördar sig själv.
Kramar!