fredag 14 november 2008

Hemmagjord retreat

I veckan har jag genomfört en retreat här hemma. Det är ju annars sådant man betalar tusentals kronor för att delta i. I den härliga miljö där jag lever är det som gjort för denna typ av aktivitet. Förmodligen skulle jag kunna leva på att bedriva återhämtande verksamhet här.

För att beskriva mitt "program" kan jag beskriva hur en dag sett ut.
Morgonen har börjat med meditation. Med rökelse och stearinljus tända har jag suttit ungefär en halvtimme.
Därefter har jag läst ett dagens ord som jag tagit med mig på promenaden runt sjön. I det tempot jag valt har vandrandet tagit runt en 80 minuter.
När jag kommit hem har jag bytt om och direkt kört ett Friskis & Svettispass. Därefter har jag ätit frukost.

Sen har jag arbetat lite. Kört in ved, diskat, städat, skrivit jobbansökningar m.m. Jag har gjort det under fullt fokus. Jag har valt att vara tyst så mycket som möjligt under hela veckan. Har bara pratat eller lyssnat så mycket som krävts socialt. I vanliga fall lyssnar jag på P1 när jag jobbar i köket, men nu har jag vilat från alla ljud.

Vid 12-13 snåret har jag tagit med hundarna på en promenad uppe på berget. Där har vi njutit av utsikter och av att bara vara.

Innan middagen har det funnit tid till att läsa och göra lite övningar i intuition, mental träning och affirmationer.

På kvällen har jag sedan gått tillbaka till ett "normalt" liv. Har dock lagt lite mer möda än vanligt på att vårda kroppen genom inpackningar, fotbad m.m.

Just nu känner jag mig förnyad och full av energi. Samtidigt är jag tröttare på kvällarna och har lättare att sova. Det är verkligen skönt att kunna ta tillvara en ledig period på det här sättet. Förmodligen är det många som saknar möjligheten att bara ha tid att glädjas över att leva.

Som du nu förstår har jag inte bloggat alls under veckan. Det ingick i att vara tyst. Men, nu är jag tillbaka. Men jag måste erkänna att jag funderar på att ge mig själv ytterligare en veckas fördjupning med start på måndag.

Ha en skön kväll!

1 kommentar:

Stefan sa...

Hej kära vän av naturen , låt mig bli din första kund ! Eller kör Du även på distans ?

lyckan har som vän en själ .

:-)