tisdag 21 september 2010

Bygger hösthälsan

Jag kan fortfarande hämta in blommor från rabatten, att sätta på bordet för ursprunglig njutning. Lycka!
Rosor och luktärtor belönar mig fortfarande rikligt för vårens arbete. De nysådda gräsmattorna växer nu i de våta höstnätterna. Därunder ytan väntar också vårlökar på solens återkomst.

Nu har verkligen livsandarna vaknat hos mig. Under sommaren har det varit väldigt mycket arbete här hemma. Men nu kan jag ta vara på varje dag så som den kommer. Det ger också förutsättningar att förbereda kroppen och anden inför de allt kortare dagarna. Har nu hittat ut på en riktigt skön skogsbilväg som ger dryga 9 km promenad. Fantasieggande skog klär sidorna. Klara drillande bäckar leker kurragömma med mig. Ibland får jag visuell kontakt, men ofta hör jag bara det stillsamma bruset där jag går. Träden har nu klätt sig i de allra vackraste kläderna. Som en äkta återspegling av regnbågen brer alltets energi chakrastrålar över jordens yta.

Det känns stimulerande att vara tillbaka till att lägga fokus på att må bra. Vårt hus verkar tycka om att jag sitter stilla i meditation i gryningen. Belöningen är min egen kontakt med nebulosorna, stjärnornas barnkammare, och harmonin som sätter sig i de fysiska väggarna.

Jag hinner också med att handla ekologiska rotsaker som jag, stående vid arbetsbänken med skogen som ögongodis, förvandlar till små tärningar. Det som inte går åt till middagen samlar jag i påsar som får vila i frysen tills dess jag behöver dem. På så sätt förbereder jag mig nog för att börja arbeta snart. Att ta tillvara känns så lyckligt.

En insikt jag fått är hur oerhört utvecklande det är att vara i tystnad flera timmar varje dag. Att hinna titta ordentligt inåt, söka svar på mina livsuppgifter, och ge respons på de behov kroppen tydligt uttrycker. Nog är det problematiskt att hinna med dessa självklara saker om det mesta av veckan består av arbete. Förhoppningsvis kan jag ta med mig den här lärdomen in i arbetslivet när det börjar om.

Solen lyser och jag är tacksam för att få uppleva dagen

Inga kommentarer: