söndag 19 september 2010

Valdag

Så var det då dags att använda sin demokratiska möjlighet. Det känns väldigt bra att leva i ett öppet och tryggt land må jag säga.
Fram till igår har jag känt mig ångestfylld inför uppgiften. Men, nu har jag bestämt mig - jag röstar blankt. Joo, jag vet att det är en röst på......bla, bla. Men, tyvärr finns ingen politik som pekar åt en långsiktigt hållbar riktning. Givetvis är jag helt klar över de fundamentala skillnaderna mellan blocken. Men, all retorik handlar om att vi ska jobba, producera, beskattas och konsumera. Jag tror verkligen inte på den vägen. Inget parti vågar lyfta blicken och tänka nytt! Jag vill verkligen att lille Oskar ska kunna odla jorden och hämta in giftfria grönsaker när han blir stor. Inget i politiken tyder på att de folkvalda ser att vi lever på en väl avgränsad planet, där vi dessutom blir allt fler. Så lösningen på välfärdsproblematiken fortsätter att vara produktion - konsumtion.

Jag vill sträva mot att vår tid blir mer befriad, och att våra krav på prylar blir grymt ute. Att frisk luft, vackra skogar, samvaro med andra och glädje över att bara leva upphöjs och prisas. I det lilla finns hemligheten till den stora, inre hemligheten. Det är jag övertygad om.

Idag ska jag gå en lååång, solig skogspromenad. Tvätten får torka ute i den fria vinden. Till middag bakar jag ett bröd och lagar någon mat från grunden. Ikväll kanske vi lägger något vedträ i spisen och lyssnar på knäppandet från denna förnybara värmekälla. Och någonstans mellan dessa njutningsakter, tar jag mig ner till vallokalen för att lämna min röst.


Så kan man också se på livet!

Inga kommentarer: