måndag 27 september 2010

Glad morgon

För ett litet ögonblick sedan kunde jag hälsa den nya dagens sol välkommen. Långsamt men målmedvetet färgade den himlen i blå och rosa nyanser, innan den släppte fram sitt livgivande ljus. Vilket underbart ögonblick att ta vara på.

Morgonen kom med minusgrader och ljuden ute hade förändrats. Björkens gula löv föll till marken med dämpade toner som av frasande sidenkjolar. Ljuden ligger i olika lager nu och är lätta att urskilja.
Fåglarna som precis vaknat hälsade varandra och mig med en lågmäld visa. Och i fjärran hördes klagolåten från en ensam hund.

Under min meditation hörses ett lugnt sprakande från vedspisen, och en lätt matta av monotont råmande från kylskåpet. Världen lever och har vaknat.

Nu sitter jag här i stillheten från rökelsen som ännu har kvar några korta slingor av väldoft. På bordet har jag en rykande varm kopp Yogi té. På den lilla papperslappen jag håller i när jag sakta tar ur de härliga örterna ur påsen står det: "True wealth is the ability to let go of your possessions".

Vi har haft en skön och nära helg. Sommaren är nu avslutat för den här gången, i alla fall i trädgården. Men fortfarande kan vi ta till oss av en värmande sol. I lördags satt vi ute vid brasan och pratade om nästa års sommarplaner. Dammen som ska förses med växter. Kanske ett bastubygge och en brygga nere vid tjärnen.
Dagen avslutades med ett härligt skumbad. Där satt vi länge och lät våra kroppar förföras av värmen och massagen. En flaska vin senare kröp vi, rena och varma, in i varsin stor härlig flanellpyjamas. Trötta och nöjda med dagen smög vi sedan in i drömmen.

Kärlek!


Inga kommentarer: