onsdag 19 augusti 2009

Flow

Visst är det intressant att de flesta människor förväntar sig att alla framsteg och alla lyckliga perioder ska följas av motgång och olycka. Det är liksom en självklarhet att lycka inte kan vara för evigt. Kanske är det kyrkornas tolkning av religionerna som ligger bakom. Vi har lärt oss att förvänta oss att ljus är gott och mörker ont, och efter ljus kommer mörker.

Jag är övertygad om att inget kan vara mer fel. Men däremot tror ju jag att man får det man förväntar sig.
När jag, för många år sedan, upptäckte begreppet flow, så förklarades det som något som "uppträdde" under exeptionella perioder. För några kvällar sedan tittade vi på "Änglar och demoner". Den fick mig att tänka på hur många pålagor våra sinnen beslagits med, både från kyrkor och vetenskap, för att hålla oss på mattan. Några få vetenskapsmän, som t.ex. Einstein, har hela tiden hävdat att medvetandet är storslaget och kan skapa världar. Men naturligtvis är det inte dessa teser som blivit kända. Kanske är de för kontroversiella då de kan skapa människor som väljer sina livs innehåll.

Jag har insett att ett sätt att behålla ett positivare sinne, är att skippa nyhetssändningar och kvällstidningar. I bilen lyssnar jag ofta på P1, men skruvar ner volymen när det är dags för nyheter. De sprider bara rädsla och negativa vibbar.

Nu föreslår jag att du tränar på att förvänta dig bra saker. Var snäll mot dig själv och uppskatta din kropp och dina omständigheter precis som de är. Ställ samtidigt in dig på vad du vill ska komma. Det räcker med det. Och du, kom ihåg att förvänta dig en bra värld för alla.

Du måste kunna älska dig själv för att älska andra!

Inga kommentarer: