torsdag 13 augusti 2009

Leenden

Förra veckan fick jag tillbaka en del pengar jag betalat in för mycket på räkningar. Det här är verkligen inget som brukar hända, men så var det. Jag vet att jag då tänkte att "undrar om det kommer att komma påminnelser snart". Idag kom två påminnelser, varav det ena ett inkassokrav. Jag log för mig själv. Mina tankar hade än en gång skapat. Givetvis tänkte jag att det var felaktiga krav, ringde företagen, och visst var det så.

Idag skulle jag åka till en mindre ort och jobba. Jag ställde in min GPS på samhällets namn, men ingen adress. När GPS:ens mekaniska röst meddelade att destinationen var nått, stod jag exakt utanför det hus jag skulle till. Jag log med hela hjärtat.

Som jag skrivit förr, så känner jag att det nu börjar bli lite mer accepterat att prata om andra sätt att se på verkligheten. Det glädjer mig enormt. I veckan har mina arbetskamrater väckt otroligt intressanta tankar. Idag pratade vi om, det som inom vetenskapen kallas, strängteorin. Vi hade ett spännande samtal om parallella dimensioner. Jag måste än en gång lyfta att det håller på att hända stora saker med det kollektiva medvetandet.

Häromsisten tog jag del av en teori om att det kollektiva medvetendet verkligen styrs av varje liten tanke. Ett exempel skulle kunna vara hur man nu trummar in i våra medvetanden att vi verkligen hotas av en stor influensa. Paniken sprider sig och läkemedelsindustrin gnuggar händerna.
Om du följt min blogg kanske du minns när jag skrev om placeboeffekten, och dess motsats noceboeffekten. Här är det vetenskapen som bekräftar tankens effekt på individen. Men naturligtvis kan detsamma ske kollektivt. Som ett led att motverka detta har jag bestämt mig för att inte tro på svininfluensan. Jag vill uppmana mina läsare att göra detsamma. Jag har hela tiden varit inne på att inte vaccinera mig, men nu går jag alltså ett steg längre. Jag tror att svininfluensan är en föreställning som växer i takt med att den kollektiva rädslan ökar.

Nu ska jag ta en skön dusch. Sedan sätter jag mig ute och tittar på himlen en stund. En vän berättade idag att han brukar titta på naturen och samtidigt sända och ta emot kärlek. Skönt att vi är många som älskar.

God afton till just dig!

1 kommentar:

Ingela sa...

Sant sant sant! Bra skrivet, håller med till fullo!

Kram & kärlek till dig!