söndag 13 september 2009

Höstglädje

Vilken underbart ljuvlig höstdag jag har haft! Jag började dagen med meditation och några inspirerande texter. Det gör mig alltid så glad, lugn och beredd. Solen lyste med sina milda höststrålar och skänkte huset en djup, krämigt mild känsla.

Efter frukost åkte arbetskläderna på. Den sista ordentliga genomvattningen av fruktträd och buskar tog vid. Utemöblerna fick gå in i sitt vinterrum, och endast ett par bänkar fick stanna ute för sköna vilopauser i höstljuset.

Efter att ha kokat en kanna kaffe och brett några smörgåsar gav vi oss iväg på en utflykt till havet. Vi fikade vid strandkanten medan solen smekte våra kinder och den spegelblanka vattenytan. Några änder vippade förstrött i det blå och försvann emellanåt i jakt på mat.

Väl hemma gjorde jag upp en stor eld ute på grillstället. Länge satt jag och förtrollades av eldens lek innan maten åkte på gallret. Det var skönt att kunna äta middagen ute denna sköna dag. Det är fint när man kan använda hösten lika klokt som våren.

Våra rönnar har nu tömts på bär. Det är sidensvansar som varit här i stora flockar och kalasat på härligheterna. Vi kan nu se tranor, svanar och gäss flyga över. Och vi hör deras högljudda trumpetande inne vid skogstjärnen. Där samlar de sig för ännu en entapp på den långa resan.
Svalorna har nu lämnat oss, men sädesärlan vippar fortfarande omkring obrydd om tidens snabba gång.

Just nu håller Pontus på att lasta av våra grejer från traktorvagnen. Nu kommer plogen fram och i veckan kan vi köra upp vårt grönsaksland.

Nu ska jag fortsätta ha en skön söndag. Detsamma önskar jag dig!!

Inga kommentarer: