söndag 21 december 2008

Inre stillhet

Som du ser på bilden, så är jag inte ensam om att ha funnit lugnet. Varje dag när vi går upp på berget sitter Sally(bilden) och i absolut stillhet betraktar landskapet.
Det stämmer verkligen att man smittar alla runt sig med den sinnestämning man själv har.

Igår läste jag en artikel om att meditation tränar hjärnan mer än att lösa korsord och sudoko. Forskare på Liverpools universitet har jämfört "vanliga" personer med lika många frivilliga från ett buddistiskt meditationscenter. I artikeln nämns att smarthet, träffsäkerhet och koncentration var högre hos mediterarna.
Efter att själv ha mediterat kontinuerligt under hösten har jag märkt stor skillnad i både kropp och själ. I och med att jag alltid känner mig lugn nu så är det mycket lättare att lösa uppgifter. Jag fokuserar på ett helt nytt sätt.

Den oro, som jag insett att jag burit på under många år, är nu helt borta. Lugnet känns ibland nästan överväldigande. Kroppen svarar genom att läka snabbare. Borta är också mina tidigare hudproblem på händer och fötter.

I morse såg jag en intervju med Anders Lundin. Han berättade att han alltid är orolig över framtiden. Att inte den nuvarande prestationen ska räcka för att livet ska flyta på. Så tror jag att det är för de flesta idag. Då behövs verkligen ett sätt att finna den inre stillheten som också gör att man kan fungera bättre.

Just nu har nog en hel del människor hjärtat i halsgropen. Julstress du vet. Tänk om vi stället kunde ägna oss åt julnjutning. Om vi hjälps åt kan alla få en skön och återhämtande helg. Tänk på att det kanske är det allra bästa julgåvan du kan ge de du ska fira jul med. Att hjälpa till med det som ska göras.

Jag skulle också vilja uppmana dig att ge en liten julgåva till någon organisation du tror på. I fjol valde jag läkare utan gräns. I år blev det Frälsningsarmén. De använder pengarna till matkassar åt behövande.

Inga kommentarer: