tisdag 16 december 2008

Julklappstips

Nu är väl köphysterin total skulle jag tro. Vi vill så väl till jul, men det blir lätt onödigt dyrt och slösaktigt. Idag vill inte ens unga människor, som nyss flyttat hemifrån, ha en massa konstiga prylar. Istället för att stötta slit- och slängmentaliteten kan vi ju tänka igenom våra inköp.
Här kommer därför några tips från mig.

Till de små barnen: kläder förstås efter att ha talat med föräldrarna om vilka behov som finns. En mysig bok är heller aldrig fel. Kanske något till deras rum som gardiner, en snygg filt eller matta.

Mellanbarnen: här rekommenderar jag en upplevelsejulklapp som räcker hela året. T.ex. ett löfte om att följas åt till badhuset varje lördag under vintern. Några riktigt härliga timmar varje helg åtföljt av gott fika.

Ungdomarna och de som flyttat hemifrån: pengar! Låt dem själva bestämma vad de har behov av. Ett paket med t.ex. grönt julté överflyttat till en bra konserveringsburk går på ca 50:- och kommer att älskas av tédrickaren. Här kan man ju anpassa den lilla extragåvan efter tycke och smak. Jag tycker t.ex. att hela kryddor och en liten mortel är en bra idé.

Vuxna i alla åldrar: genomtänkta presentkort efter behov. Det kan vara fotvård, massage, biljetter till lokala nyårsrevyn, träningskort, liftkort m.m.

Om vi absolut slutar att köpa vaser, skålar och plastbilar och istället försöker se vad som verkligen skulle glädja, så ger vi många fler en riktigt trevlig överraskning. En gåva ska ju vara av hjärtat menad.

Som en sorts "försäkerhetsskull" måste jag tillägga att ja, jag vet att det finns de som samlar på prydnadssaker och att de gärna vill ha sin sjuhundraförsta vas. Och naturligtvis ska de få den då.

Nu ska jag gå ut i skogen en stund och njuta av det härliga och uppfriskande vädret. Larsan ska äta jullunch på jobbet idag. Hos oss blir det därför purjolökssoppa med nybakt bröd till middag.
Avslutningsvis vill jag skänka dig ett superrecept på en mjuk julkaka som jag uppfann igår. Den är ljuuuuvlig!!

Anns juldröm
Finhacka 150g torkade fikon. Häll över 3 msk rom (jag använder 2 msk god essens och 1 msk vatten) och låt det dra i två timmar. Rör om ibland.
Rör 200 g rumsvarmt margarin och 2,5dl socker mjukt. Smält alltså inte fettet.
Rör i 3 ägg ett i taget
Blanda 3,5 dl vetemjöl med 1 msk bakpulver, 1 tsk mald ingefära, 1 tsk mald nejlika och 1 tsk mald kanel
Rör ner mjölblandningen i smeten
Hacka ca en halv dl hasselnötter fint och blanda ner
Smörj en form noggrant
Grädda i 175 grader i en timme. Töm upp kakan någon minut efter du tagit den ur ugnen.

Försök låta kakan kallna ordentligt innan du tar av den om du kan! Ett under är att kakan har en smak av choklad trots att den inte innehåller det.

Stöka på i glädje och kärlek!

Inga kommentarer: