lördag 20 december 2008

Svartvitt och rött

Undrar just om det är olika hur lycka och olycka kommer till oss. Eller om det är en fråga om varseblivning? Allt går förmodligen att uppfatta från båda hållen.
Kan det vara så att vi till vissa delar skapar vår framtid genom att styras av det förgångna?
Om man tolkar sin livssituation som otursförföljd kanske man träffar olika val utifrån det perspektivet. Det är väl sedan högst troligt att valen leder till tänka mål.

Jag kan inte sluta förundras över människor som verkligen helhjärtat och på heltid skapar sig som offer. Vad kan de tänkas vinna på det? Naturligtvis är det tråkigt om det skulle vara så att deras enda påfyllning kommer från att andra tycker synd om och beklagar dem. Och vilket slöseri med livet!

När jag gått min långpromenad runt sjön tidigt på morgonen, har jag roat mig med att se hur långt gryningen måste komma innan min röda jacka blir röd. Utan ljus är ju världen svartvit. Det räcker inte att dagen gryr en aning för att färgen ska skapas. Det måste faktiskt bli ganska ljust innan undret sker.
Kan det vara så att om man släpper in för lite ljus i sin tillvaro, så kommer aldrig färgerna att synas? Då måste man nog medvetet och systematiskt ändra sina tankar. Det klarar alla om de vill.

Eftersom jag känner mig lycklig skulle jag gärna vilja sprida den översvallande känslan till alla. Det är ett fantastiskt tillstånd att vandra i lycka och tillfredsställelse.
Varje människa har möjligheten att styra stegen i nuet, med sikte mot framtiden. Det jag gör idag kommer att visa sig imorgon.

Byt medvetet ut en negativ tanke till en positiv. Då vet du hur man gör sen!

2 kommentarer:

PiLi sa...

Hej Ann!
Kul att se dig i bloggen igen.. och framför allt ett STORT GRATTIS
till nya jobbet! Verkar passa dig som handen i handsken..:)
Mmmm..du har rätt i det här med ljuset.. Våga släpp in det och utan att vi behöver göra så mkt mer...ser vi.. ALLA färgerna!
Jag mår "oförskämt" bra efter en tuff höst, just för att jag vågade släppa taget.. äntligen... om det gamla och "tog tillbaka" kontrollen över mitt EGET liv! Läskigt som sjutton, men tänk så bra det blev..:)) Tar en sak i taget och börjar lära mig var MIN handbroms finns.. säger NEJ och det känns helt ok.. även om omgivningen tycker något helt annat.. Deras problem..
Städar ut "gammalt skit", slänger el ger bort, umgås med dom jag mår bra av och känner att jag är på väg mot en helt NY framtid. Tänker inte bli övermodig.. och lyssnar på min magkänsla när jag tvivlar.. Tycker livet flyter på i helt rätt riktning, om än sakta, men det gör inget. Njuter av stunderna i det lilla och det ska bli spännande att se varåt det bär senare!
Önskar dig en mysig julehelg med nära och kära, ett gott slut och framför allt ett GOTT NYTT ÅR 2009!
Varm-varma kramar från Lisen, i gröna södern!

livsstigen sa...

Hej Lisen!
Fantastiskt gläjande att höra att du styr smidigt och mjukt och når dit du vill komma. Du har ju såna enorma resurser, så jag har bara väntat på att det ska hända!
Skönt att du går med glädje och kärlek in i resten av ditt liv!!
Kramar!!