fredag 6 augusti 2010

Att välja väg

Fundera en stund över den här lilla berättelsen.

Det sägs att djävulen en gång satt under ett träd och var mycket ledsen. Ett helgon kom förbi, tittade på satan och sa: "Vi har hört att du aldrig vilar, att du alltid är igång med ett eller annat otyg. Hur kommer det sig att du sitter här under trädet?"
Satan var djupt nedslagen. Han sa: "Det verkar som om prästerna tagit över mitt arbete och jag inte får uträtta något - jag är fullständigt arbetslös. Ibland funderar jag på att begå självmord därför att prästerna gör jobbet så bra."

När jag en gång lämnade kyrkan, var det för att jag tyckte att de förstörde religionen med sina egotrippade hot, krav och ritualer. I grunden uppskattar jag budskapet i alla religioner. Men att några (kyrkorna) lagt beslag på budskapet och förvandlat det för egen vinning är avskyvärt. Av alla människor jag någonsin träffat, är det prästerna, och många av de som kallar sig religiösa, som lever längst från de budskap som finns i kristendom (dom - och döma!), buddism, hinduism, islam, animism m.m.

Nu tycker jag att detta är överförbart på politiken. Många ideologier är i grunden välmenande. Men, de förstörs av politikernas egotrippade hot, krav och ritualer. Nya gemensamma levnadsöverenskommelser måste formas! Kanske kan du och jag bidra med bitar till det.

I antikens Aten och under många efterföljande epoker fungerade eventuellt demokratin (för vissa). Idag är det bara vackra ord som de allra flesta "folkvalda" inte lever upp till.
Jag kan verkligen inte för mitt liv begripa varför kraven på politiker är så små. Om jag ska söka ett jobb som behandlingsassistent så krävs (oftast) utdrag ur belastningsregistret. Och inom de flesta områden krävs idag att du ska ha relevant utbildning (och lämplighet) för att få jobb. Men ska du bli politiker räcker det med att ingå i kloningsrum, eller eventuellt vara med i Robinsson.

Framväxten av demokratin skapade också arenan för retorikens utveckling. Och kanske var det redan där det gick fel. Är det inte så att demokratin bygger på att vi ska ta ställning utifrån vad som sägs och inte efter resultatet av vad som görs. Stora pengar satsas i valrörelsen för att lyfta fram kandidater och budskap. Men, vad skulle hända om t.ex. vänsterpartiet valde att lägga hela sin valbudget på att stötta de som har det sämst (utjämna klyftorna). Och om miljöpartiet räddade regnskogar och hav med sina pengar. Skulle de bli mindre trovärdiga då?

Det är min övertygelse att om vi ska delta i skapandet av en värld för alla, så måste vi se bakom orden. Prova t.ex. att stänga av ljudet under valdebatter och se vad politikerna säger med kroppsspråket. Granska sedan ordentligt vad som verkligen pågår bakom språkkulisserna. Då kanske det blir lättare att avgöra vem du ska rösta på. En annat vägval vore kanske att gå till valurnorna och lämna en lapp med orden; jag kräver att få vara med och förändra det politiska systemet utan att klonas till politiker! Men, kanske har du något bättre förslag. Kom gärna fram med det.

Det är allas vår värld!!

Budgeterna parti för parti i årets valrörelse:

Socialdemokraterna: 70 miljoner

Centern: 65 miljoner

Moderaterna: 50 miljoner

Folkpartiet: 25 miljoner

Sverigedemokraterna: 19 miljoner

Kristdemokraterna: 17 miljoner

Miljöpartiet: 10 miljoner

Vänstern: 9 miljoner


2 kommentarer:

Stefan sa...

Va skönt med dej Ann Du går ständigt nya vägar och inspirerar din omgivning Tack Tack.

Stor kram från syd där kyrktornen står tätt och påminner oss om att det har inte hjälpt att dyrka dessa tingest. :-)

livsstigen sa...

;) Tack Stefan! Har du det bra? Jag kollar din blogg emellanåt, men du verkar ha den i träda. Fortfarande nöjd med yrkesvalet?
Kramar!