måndag 2 augusti 2010

Svoooch

En gammal vän skrev, för några timmar sedan, till mig på facebook. Det fick mig verkligen att fundera över livet. Jag kan känna att jag är inne på mitt tredje liv nu, i den här kroppen. Såna här gånger har jag verkligen lätt att förstå de som hävdar att även vår vakna tid är en dröm.
Mitt första liv drömde jag som frisör, i ett intressant med kaotiskt och ibland outhärdligt mischmasch.

Via studier bytte jag liv och kom att hamna i Ångermanland. Som folkbildare och lärare i bl.a. personlig utveckling kom spåren att bli helt annorlunda. Alla intressanta samtal med kollegor. Alla deltagare som hittade sina livsinriktningar. Företag och organisationer som verkligen ville förbättra för sina anställda. Ja, det var verkligen stimulerande. Men, plötsligt en dag kom ålderdomen och slutligen döden även i det livet. Och jag kände mig nöjd och redo att födas på nytt.

Tillbaka i Skellefteå startade så det tredje livet. Som jobbcoach fick jag se en annan del av drömmen här. Och med nya ögon tog jag in omgivningar och resonemang om bygden. Just nu väntar jag, som du ju vet, på att just det här livet ska komma framåt även yrkesmässigt. Men jag har en inre frid, och absolut ambition att drömma positiva dagar.

När nu första livet knackade på kom också tankarna på hur man kan överskrida gränserna mellan de olika liven. Kan man gå vidare i nuet med människor som tillhört en gammal dröm? Det här kommer jag definitivt att ta med mig ett tag. Smaka av det och se om det är en kombination som utvidgar det tredje livet. För den första drömmen är ju avklarat, genomlevt och rekapitulerat.

Fred och frid!

2 kommentarer:

Katten-Kin sa...

Jag hoppas att det går att ta in dåtid i nutid utan att det för den skull går bakåt, jag vill då hävda att det funkar för mig. Att man kan reflektera, kombinera, utvidga och tillföra, istället för att ta avstånd från det som varit, så kan det bli en ny dimension på det som är, eftersom alla utvecklas, men kanske inte lika mycket och kanske inte i samma riktningar... Jag ser fram emot vårt möte med glädje! Love, peace and understanding från Katten-Kin

livsstigen sa...

Jag ser givetvis fram emot att träffa dig! Alla möten tillför massor om man bara klarar av att vara öppen. Allt jag lärt mig har först silats genom andra människors åsikter. Det är så härligt att ta ställning när man hört olika sidor och sedan kan göra sitt eget tysta val.
Ser också fram emot att se dina målningar. Jag tycker mig ana en fantastisk konstnär!!
Yin & Yang kramar!!