tisdag 24 augusti 2010

Jägare och samlare

Nu känns verkligen hösten som en hög viskning även på dagen. Visst kommer den småningom en indiansommar, men just nu drar jag in sval, uppiggande luft.
Jag vet inte varför jag får sån arbetslust vid årstidväxlingarna. Kanske beror det på att det blir en förberedelse för det som väntar bakom knuten. När solen denna vackra morgon smyger över trädtopparna i öster, känner jag att planerna ställer sig på rad.

Snart börjar, den för många viktiga, älgjakten. En stund för ett flertal att känna den ursprungliga kopplingen till ett samhälle där behoven var annorlunda än idag. Hos mig aktiveras också dessa gener, men då som samlare. Svarta vinbär vill jag ha till saft. Svampar lockar mig till skogen. Morötter, potatis och purjolök gör middagen vitaminrik. I frysen ligger härliga jordgubbar och blåbär med frostiga höljen. Och om bara en stund kan jag hämta lingon. Så generöst! Det är bara att ta för sig.
Nu eldar jag någon pinne i vedspisen på morgnarna. I vedboden ligger energin lagrad i snygga högar och väntar på att omvandlas och släppas fri. Just nu är jag verkligen rik!

Igår började jag rensa mina rabatter inför vintervilan. Ogräset avlägsnades och ett nytt täcke av fin mull kärrades från lägdan och spreds över det som ska komma nästa vår. På ett år har perennerna vuxit sig ståtliga. Jag kunde dela flera exemplar och fortsätta utvidgningen av trädgården.

När solen nu lyser upp vårt lilla hus, ser jag skuggorna från träden dansa på väggen i kammaren. Idag blir det verkligen en härlig dag att meditera över livets gåvor.

Sol till alla!

Inga kommentarer: