fredag 22 oktober 2010

I mina tankar

I går afton när jag stod på en stol och målade fönsterkarmen uppe, steg en fantastisk måne upp tillsammans med Venus. De gjorde varandra sällskap i den, i övrigt, kalla och mörka kvällen. När jag gick ut för att ta en närmare titt, såg jag att kvällen var fantastiskt stjärnklar. Orion spände sin båge mot evigheten, och Karlavagnen försöker hinna ikapp Plejaderna. Jag vet precis var dessa konstellationer finns i december, och kan därför se på himlen att det är ett tag kvar till midvinter. Så kan man också, liksom himmelsskådare i alla tider, följa cirkeln.

I den tidiga morgonen hade så månen flyttat sig till väster, och förvandlat sina havsblå nyanser till eldgult. I ögonblicket kan jag inte längre se den, men den finns där, och förbereder sig för nästa synliga varv.

Jag har verkligen fått tid att leva i nuet ett tag. Och det ger en känsla av att tiden verkligen är en illusion. Att allt handlar om en cirkelrörelse, utan egentlig början och slut. Som du säkert vet vi det här laget, har jag alltid varit intresserad av alternativa sätt att tolka "verkligheten". Det började med Carlos Castanedas böcker när jag var mycket ung. Sedan har det i omgångar fortsatt. Det jag lagt märke till är att mitt liv blir mer synkroniskt och intuitivt när jag vänder mig åt dessa håll.
När jag exempelvis jobbade som lärare, med bl.a. hälsofrågor, fick jag undertrycka större delen av min inre övertygelse. Eftersom vi förväntades jobba med vetenskapligt dokumenterad fakta gick det bara inte att ta in alternativa tankesätt. Och jag måste erkänna att det gjorde att jag aldrig var riktigt hel. Som tur var lät jag mina deltagare undervisa som en del i deras utveckling. Och vissa använde sig av de alternativa och helande kunskaper de bar i sina hjärtan. På så sätt fylldes jag på ibland.

Många människor har nu lämnat den akademiska världen av de skäl jag nyss beskrivit. Ta t.ex. Wayne Dyer. Han var professor i psykologi och arbetade med bl.a. Abraham Maslow. Många minns honom nog som författaren av böcker som "Sikta mot stjärnorna". Där beskrev han, utifrån ett psykologiskt perspektiv, hur vi kan nå våra mål. Idag har han lämnat allt detta bakom sig, då han inte längre kan stå för det. Det han upptäckt är hur vårt sätt att tänka påverkar både vårt eget liv och vad som händer i världen. Han referera givetvis till exempelvis Jung, när han talar om det kollektiva medvetandet. För Dyer anser att många tidigare vetenskapsmän redan tidigt upptäckte det som nu håller på att bli känt . Och vad är det då han framhärdar? Joo, det många sagt länge, nämligen att våra tankar skapar vårt liv! Det du tänker idag kommer att vara din verklighet i morgon. Han, liksom många andra, rekommendera oss att göra en rekapitulation av vårt liv. På så sätt kan vi se att det vi hållit i vårt medvetande också blivit verklighet. Om jag exempelvis går omkring och känner mig rik och lycklig, så är det vad jag har att vänta. Och tvärt om.
Han menar också att politik, religion och media upprätthåller en bild av världen som gör att vi bidrar till det kollektiva skapandet. Så länge vi tillsammans håller fokus på problem (och ältar dessa istället för att göra något åt dem) så kommer de att kvarstå. Om vi däremot skiftar vår bild, och uppmärksammar alla positiva tendenser, så kommer de att växa sig allt starkare.

En annan man som stigit ut från universitetet för att titta på alternativen är Carl Calleman. Han har ägnat några år nu åt att tolka Mayakalendern. Hans undersökningar är givetvis så noggrann som det anstår en välrenommerad forskare. Och det han kommit fram till är spännande. Lite kort så menar han att vi i de cykler som varit kan se alla de förutsägelser som finns i kalendern. Språk, teknik, industrialism, ihopkoppling av världen via Internet är några av de faktum han berör.
Du kan själv kolla upp hans forskning om du känner för det. Det är alldeles för mycket för mig att sammanfatta här. Men, det han ser är att vi gått mot en medvetandehöjning ett tag nu. Vår upplevelse av tid har därför förändrats så att vi tycker att allt går snabbare nu (vilket är en illusion). Redan i mars 2011 kommer medvetandehöjningen att öka radikalt, och i december 2012 har vi, om vi kan hålla oss till kärlek och delande, nått en helt ny värld (nivå) som kommer att bestå.
Calleman menar att vi har sett, och kommer att få se, en del händelser som kommer att ruska om oss. Det som gäller är att hålla sina tankar om utgången på en nivå så vi är mottagliga för det positiva.

Men vilka "råd" ger då dessa och andra källor oss? Hur tycker de att vi ska leva för att utgången ska bli lycklig?
Meditera och gå inåt för att hitta kärleken i ditt hjärta är ett tips. Om vi ständigt ser världen negativt beskriven (media m.m.) blir det oerhört svårt att tro på något annat. Vi tror oss se en korrekt bild av världens tillstånd. Det är intressant att vi är så fångna i medias garn, att vi tror att de ger en absolut korrekt bild av världsläget. Så är givetvis inte fallet. Skulle t.ex. Bush ha kunnat skapa en sådan stor rädsla för Irak, att han kunnat gå in och ta över landet, och låta unga amerikaner dö, utan medias hjälp. Knappast.

Det kollektiva sinnet hålls bundet genom att vi aldrig tittar inåt och funderar över hur just vi kan bidra till an bättre värld. Om jag ger (och alla i Sverige har råd att ge något) för att bistå någon god gärning, istället för att ägna tid åt att göda medias skapelser. Om jag letar positiva tendenser, och människor med bilder av en underbar framtid, så är det lätt att hitta. Överallt har människor gått samman i grupper för att i kärlek och glädje välkomna nuet.

Det handlar om att känna glädje och kärlek och att tro på att vi skapar. Att lyssna på andra utan att döma, och att stänga av om den vi talar med tar vår kraft. Men, aldrig lägga energi på att försöka förändra någon annan genom att övertyga genom kamp. Bygg upp oändlig kärlek inom dig. Döm inte dig själv när negativa tankar kommer. Men bli medveten om dem och ändra dem till något positivt så snart du kan. Allt eftersom kommer den kärleksfulla kraften att bli starkare i ditt liv. Och plötsligt har det kollektiva sinnet, genom din insats, förändrats en aning åt rätt håll.

Så ha en kärleksfull dag med många glada tankar om hur du vill att ditt liv ska bli!

Inga kommentarer: