måndag 25 oktober 2010

Måndagsmys

Vilken härlig måndag det här är! Efter frukost förberedde jag middagen. Kanske låter lite ambitiöst, men Oskar ska komma hit om en stund. Då vill jag verkligen inte använda tiden till att laga mat.
Jag kan känna att jag är ledig på övertid nu, så att säga. Snart kommer jobbet och då blir det mindre tid till att njuta av dagtid med Oskar. Så i nuet prioriterar jag det som känns viktigt och rätt. När vi träffas umgås vi utan krav på att något speciellt ska göras. Vi tar varje minut som en överraskning, och det är han bra på lära mig.

Idag kunde jag läsa på tidningens förstasida att allt fler vill jobba (lönearbeta) efter 65-års ålder. Va?? Hur är det möjligt? Vi måste verkligen vara indoktrinerade att ägna hela vårt liv åt lönearbete istället för att hitta meningsfulla och, för var och en, givande sysslor. Ja, jag är för att alla ska bidra till det allmänna. Visst ska vi se till att tillsammans bygga en bra värld. Och delar av det kanske måste ske genom lönearbete. Och visst kan man utvecklas och få bekräftelse på ett bra jobb. Allra bästa är det förstås om man känner att det man utför skapar glädje och bättre förhållanden för många människor.

Samtidigt ser vi att allt fler undersökningar pekar på att dåliga chefer gör arbetsdagarna (och arbetsinsatserna) hemska. Toppstyre, empatilöshet, egoism och dålig förståelse av den egna verksamheten, är några av de faktorer som gör att underbara och varma människor dukar under på ställen med dåliga chefer. För ledare är det alls inte tal om här.
Jag läste också (och fick min misstanke bekräftat) att många organisationer ger sina chefer utmärkta referenser när de söker andra arbeten. Det här är ett sätt att bli av med dem. Men, inte är det väl så vi vill att samhället ska fungera. Någon annan får ju då stå ut med dem.

Det lägsta kravet vi borde kunna ställa, när vi nu ska ägna större delen av våra liv åt lönearbete, är att cheferna sprider glädje, entusiasm och positiva förväntningar. Att de är inkännande och tar tillvara alla goda intentioner i arbetsgrupperna. Om inte borde det vara lag på att de ska byta arbete. Det är viktigt att vi kan få må bra och känna oss lyckliga, även när vi arbetar.

Men kom ihåg att aldrig vara rädd för att lämna ett arbete som bara suger din energi. Det finns något roligare och mer meningsfullt runt hörnet, om du bara vågar ta steget. Tro på dig själv och att du har massor att erbjuda. Livet levs även på jobbet.

Ta en paus ibland.

Inga kommentarer: