onsdag 13 oktober 2010

Pyramider

Den här fantastiska sädescirkeln får bli min inspiration för den här texten. Den berättar för vår intuition att vi har oanvända kapaciteter som väntar på att användas.

När jag var yngre var jag, som de flesta andra, mycket fascinerad av pyramiderna. Insikten om att de i Egypten är mest kända, men att Mexico innehar ett stort antal kompletta pyramidkomplex, gjorde inte nyfikenheten mindre.
Någon sorts respekt har dock hindrat mig från att resa dit. Jag har aldrig kunnat utröna om krafterna som uppfört dem varit av positiv eller negativ karaktär. Men någonstans tror jag vi alla anar att det handlar om en kraft som dras från botten och lyfts upp till en nionde dimension.

Det jag funderar över nu, är hur det kan komma sig att vårt samhällssystem också bygger på pyramidstrukturen. En dag gnolade jag för mig själv "jag är en av dom som slavar på kung Keops pyramid...". Och plötsligt såg jag klart att det är precis så det är. Hur kunde jag ha missat det i alla år. Världskontrollen bygger på att olika nivåer hålls i fångenskap av nivån ovanför. De ovanför får order om vad de ska kommunicera till oss. Många mår dåligt då de egentligen inte vill utföra den sysslan. Men, systemet har cementerats med materialet arbete. Så om du inte utför ordern riskerar du att kapas bort.

Långt uppe sitter våra politiker. De har fått tillräcklig makt och rikedom för att inte känna sig emotionellt kopplade till de lägre nivåerna. Men, de styrs i sin tur av det översta skiktet, nämligen kapitalet. Det är givetvis de som avgör hur världen ska utformas, vilka som ska vara fattiga eller rika, vilkas strävanden som är ofarliga och kan tillåtas. Och vilka som kan innebära ett hot för dem. Så använder de sig av media för att hålla vår rädsla vid liv, och vår tro på att vi har väldigt lite makt. Men, vi kan, när vi vill få pyramidens topp att spricka och falla till marken.

Det allra bästa vi kan börja med är att begränsa vår konsumtion. Det får till följd att stora delar av den ekonomiska kontrollen börjar rämna. Om vi inte köper mer än vi absolut behöver, så kommer vi heller inte att behöva lika mycket pengar. Givetvis tappas då en del av greppet om oss. Dessutom gör vi en vällovlig insats för att rädda jorden. Om vi inte skulle vara så inprogrammerade på att arbete - är pengar - är meningsfullhet, skulle stora förändringar framträda.

Ett annat steg är att satsa mer på en alternativ bytesekonomi. Givetvis kan vi i lokalsamhället (bostadsområdet etc.) byta fler tjänster och varor med varandra. Mycket av det arbete vi säljer för att göda pyramidens topp kan lika gärna, utan mellanhänder flöda direkt mellan oss.
Som en del i det tänket finns också givandet. Att skänka bort sådant som man inte behöver, till dem som behöver det. Och att ge av eventuellt överflöd till sina medmänniskor. Det innefattar både pengar och exempelvis råvaror.

Om vi tycker att det finns en rättvisa i den Lutheranska tanken att "den som inte arbetar ska inte heller äta", så tror jag vi är helt fel ute. Jag ser det snarare som att vi är här för att vörda livet. Och ett arbete ska vara kul, givande, stimulerande och meningsfullt. Det ska ge ett tillskott till jordens och människornas utveckling. Saknas dessa komponenter är inte arbetet det rätta.

Så under de närmsta dagarna kan du prova att göra en tjänst för någon utan att ta betalt. Jag skrev t.ex. några ansökningshandlingar åt människor förra veckan. Det har varit mitt jobb ett tag, men nu hjälper jag gärna till utan att någon annan tjänar på det.
Handla bara det du verkligen behöver! Köp råvaror som ger bra utdelning när du handlar mat. Kanske har du någon bonde runt hörnet som säljer potatis och grönsaker. Och se till att du använder allt det du handlar. Uppfinn nya maträtter, eller frys in.

Ge bort något du inte behöver. Säkert kan du göra någon riktigt glad.

Behöver du handla kläder, möbler eller likande, så börja på begagnatbutikerna. Jag har, för inte så länge sedan, köpt en vinterfodrad skinnjacka för 200:- på Röda Korset.

Det som jag nu tagit upp är verkligen en början på något nytt. Om inte längre kapitalet ohämmat kan använda oss till än det ena, än det andra, så kommer en ny samhällsform att se dagens ljus. Om vi lägger till ett kärleksfullt sätt att behandla varandra, och en stark önskan om att alla människor ska få det bra, kommer nog ljuset att ses av fler.

Myran kan fälla elefanten!

Inga kommentarer: