torsdag 14 oktober 2010

Väderdramatik

Så här ser det ut när jag öppnar ytterdörren just nu! Och igår plockade jag in solrosor, rosor, luktärtor, lejongap och astrar. Snabba byten alltså. Det känns som om tiden tagit ett hopp, när jag känner doften från blommorna. Som om det är omöjligt att det var igår jag hämtade in dem.

Fåglarna ser ut som små uppburrade bollar av olikfärgade garner. De flyger ilande fram till matplatsen, tar med sig så mycket de kan, och gömmer sig sedan under trädet för att äta.

Vinden gastar oklara ramsor utanför knuten, och inne sprakar det lugnt och tilltalande från vedspisen.

Min morgon började tio över fem. Jag steg upp, gjorde upp en eld, satte på kaffepannan och tände några ljus. Under tiden min kropp alltmer närmade sig den här dimensionen funderade jag lite löst på dagens upplägg. Det första jag på allvar konstaterade när jag kommit fullt till verkligheten, var att det är underbart att vara ledig en dag som den här. Hade det varit i fjol, hade jag nog satt mig i bilen för att åka många mil. Men nu kan jag bara uppskatta och fröjdas över läget.

Efter kaffet tog jag fram spackel, latexfog och verktyg. Väggarna i kammaren, som Larsan fixade förra helgen, fick sina springor tätade inför målningen. Musiken spred sig i mjuka slingor runt rummet under tiden.
Nästa uppgift fick bli att fylla på veden. På med vinterkängorna! Efter att jag sopat av klibbsnön från broarna gick jag i det virvlande vita mot vedboden. Kärran fylldes snabbt, och jag kände mig rik och nyttig då allt var intaget till köket. Tillbaka ute fyllde jag på frön åt de små. Riktigt skönt väder faktiskt när jag var klädd för det. Kastade snöboll en stund så Sally (vår långhåriga schäfer) fick hoppa och springa.

Nu har jag hela dagen kvar att bara ägna åt vad jag vill. Lite städning kanske. Några härliga nya meditationsunderlag jag precis läst om. Och två intressanta jobb att söka. Är också säker på att jag kommer att klä på mig och gå ut flera gånger.

En bra dag är en bra dag!

Inga kommentarer: