fredag 16 januari 2009

Att må bra

Nog är den allra störta gåvan i livet att må bra. Inte spelar det någon roll om man är rik som ett troll eller vacker som en ros om man inte känner djup förnöjsamhet. Att vägledas av sina känslor är ett säkert sätt att få ett bra liv.
I alla situationer kan jag välja vad jag ska känna. Att irriteras eller reta upp sig är faktiskt ett alldeles frivilligt val. Den/det man irriteras av får inga konsekvenser av det. Det är den som har känslan som lider.

Nu när jag jobbar med att coacha arbetsfria ser jag hur viktigt det är att välja rätt känslor. De flesta jag mött hittills har valt hoppfullheten och framtidstron. Från det utgångsläget blir det spännande och intressant att söka nya arbeten. I veckan har jag hört flera säga att "det är ju kul det här".

Så kan vi faktiskt se på allt. Om du vill gå ner i vikt, förbättra förhållandet eller renovera huset så kan du välja att njuta av tanken på hur det kommer att bli, eller hur jobbigt det är att inte vara framme ännu. Om man tittar fram emot det positiva resultatet blir det också lättare att hålla sig till det man bestämt.
Om jag ska åka till Skellefteå så längtar jag efter att träffa dem jag älskar. Bilresan kan kännas dryg ibland. Men jag ger ju inte upp och vänder om efter halva turen eftersom det var så jobbigt att resa. Om jag skulle göra det så kom jag ju aldrig fram. Kanske kan man se så på allt man gör. Om jag tålmodigt fortsätter framåt mot mitt mål så kommer jag fram tillsist. Och under själva resan är det skönt att välja positiva, glädjefulla känslor spirande ur förhandsglädjen av resultatet.

Det enda viktiga är alltså egentligen att välja känslor som får oss att må bra. Då kommer resten liksom på köpet.

Inga kommentarer: