måndag 5 januari 2009

Så där ja!

Så har vi då städat ut julen och gjort oss beredda på att påbörja arbetslivet igen. Jag tycker alltid att det är så skönt att ha tagit fram vårtillåtelsen i huset innan man börjar om att jobba.

Om jag ska summera så måste jag säga att vi haft en fantastisk julledighet. Det är inte så ofta jag kan säga det här, men det blev precis som vi ville. Den här gången blev det extra intressant att se om vi kunde nå tillfredsställelse trots ändrade villkor. Vi har ju bara haft hälften av de pengar vi brukar förfoga över. Men det har gått bra. Det är enklare än man tror att ställa om sig ett tag, bara man behåller sin positiva attityd.

En av de konsekvenser som dock blivit är att vi inte kunnat åka till Skellefteå ännu. Lådan med julklappar till dem där hemma står och väntar på avresan. Jag bestämde mig för att inte ta detta lilla bakslag som ett problem. Istället ser jag det som att jag hinner längta ytterligare lite innan vi ses i slutet av januari.

Här känns det verkligen som om våren är på väg med försiktiga steg. Solen visar sig allt högre på himlen. Och trots att tempen ligger runt -20 så värmer strålarna när man promenerar mot ljuset.

Men det är också gott att sitta framför braskaminen och läsa. Det här kalla vinterdagarna är som gjorda för det. Ännu en stund har jag också kvar av det gröna jultéet som doftar och smakar underbart. Även kanelljusen har brinntid kvar. Så lite av den sköna doftande julkänslan finns ännu kvar.

Och visst kan doft ta tankarna med sig?

Inga kommentarer: