onsdag 7 januari 2009

Nya tider

Så börjar jag då mitt nya arbete om en halvtimma. Fabulöst att ha nya spännande dagar framför mig. Skönt att jag under hela hösten och vintern hållit tankarna på att det som skymtar därframme är positivt och förnyande.

Ett bra drag har varit att i möjligaste mån negligera alla nyheter som trummas ut. Om jag hade hållit mig till det som signaleras ut hade jag förmodligen snabbt förlorat tron på mig själv. Ta t.ex. arbetslösheten. Om jag skulle trott på det som sagts så hade jag suttit i en mycket svår sits. Jag har istället valt att se att det bjuds ut tjogtals med jobb varje vecka. Och jag behöver ju bara ett! Nu känner jag mig mycket säkrare inför framtiden. Det går att byta jobb om man tröttnar på det man har.

Jag har också insett hur oaktsam man är med ekonomin när man har pengar. Jag tycker faktiskt inte att det varit särskilt svårt att få till det fast vi levt på en lön. Har man mat och tak över huvudet så kommer man långt.

Nu ser jag fram emot nya utmaningar som dessutom ska ge större ekonomi. Tänk att nu stå inför något nytt. Nya arbetskamrater, nya uppgifter, omväxlande arbetsplatser och ett arbete som ska stötta andra att hitta nya jobb. För första gången på några år känner jag att jag utmanas och får anstränga mig.

I helgen såg jag ett program om universum. Man fick följa med på resan förbi planeter och galaxer, ut till mörk materia och nebulosor. Där gjorde man en liknelse för att visa dimensionerna. Man sa att vår galax är som ett sandkorn av jordens alla sandstränder. Det ger lite perspektiv till sådant som arbete, pengar m.m. Men det ger också lust att fortsätta vara del av ett expanderande universum genom skapandet av sitt eget liv.

Och med det träder jag in i mitt nya liv!

1 kommentar:

PiLi sa...

Lycka till på nya jobbet!
Livet är fullt av spännande överaskningar om man vågar se dom...:)

Kramar till dig!