måndag 19 januari 2009

Tillbaka till riktig mat

Så fick hon till sist rätt Annika Dahlqvist från Sundsvall. Hon är läkaren som fick kicken från Landstinget när hon sa att vi borde äta mer fett.
Hon jobbar bl.a. med diabetiker. Hennes resonemang är att om diabetiker äter en fettrikare kost (bilden gäller nog inte just diabetiker) kommer de att kunna trappa ner på insulinet. I faktaprogram på tv har nu ett stort antal människor trätt fram och bekräftat att hon har rätt.
Jag har också i mitt vardagsliv börjat stöta på dem som har följt samma väg och fått samma resultat.
Dr Dahlkvist hävdar dessutom att vi blir smalare av att äta animaliska fetter. Hon menar att förr åt man mängder av mejeriprodukter utan att få hjärtinfarkt eller gå upp i vikt.

Aldrig har intaget av lättprodukter varit så stort som idag, och ändå ökar medelvikten stadigt. Många, bl.a. Dahlqvist, menar att det är lättprodukterna som påskyndar övervikten. Om man t.ex. äter en lättyoghurt blir man inte mätt/tillfredställd. Sockersurrogatet kommer snarare att skapa ett större sug som får oss att äta mer.

Det är lätt att bli förblindad av alla de kostrekommendationer som haglar runt oss. Men nog måste det vara lätt att se att våra nuvarande matvanor verkar skapa problem. Nu är vi nog överens om att kroppen behöver stora mängder rörelse. Men vi kan också konstatera att på 1960-talet var hemmafruarna, som inte arbetade som skogshuggare, fortfarande smala. Detta trots att de lagade och åt husmanskost med grädde och mjölk, hembakade bullar med smör och socker och sju sorters kakor.

Kanske är det enda som behövs att vi tar våra sunda förnuft till fånga. Att vi låter smaklökar och känslor för råvaror snarare än smart marknadsföring styra valen av råvaror. Äntligen uppmanas vi att laga maten på riktiga grejer, äta och njuta.

Äkta smaker är som äkta kärlek!





3 kommentarer:

Emelie sa...

Jag vet att det på bilden kanske inte är det bästa fettet, men...Mmm...Semla.

Ulrica sa...

Det är bra att det här diskuteras. Självklart ska maten vara så naturlig som möjlig utan att ha processas så mycket. Jag tycker dock att det är viktigt att komma ihåg att alla människor är individuella och en kost passar inte alla. Man får prova sig fram vad som är bäst för en själv. Jag klarar inte av animaliska produkter så bra, utan mår bättre av vegetabiliska. Däremot tror jag att vi äter för näringsfattig mat, för vi har inte tid att tillaga den. Vi köper istället mycket halvfabrikat. Det får innebörden att vi äter mer och det blir svårare för kroppen att ta hand om allt. Så om vi skulle äta mer med bättre näringsinnehåll skulle vi inte behöva äta lika mycket och det är bra för både våra kroppar och planeten i stor då det skulle bli mindre avfall. Ät mera grönt, odla så mycket som möjligt själv när det är möjligt och lägg ner mer på tillagningen. Det går, det är en fråga om prioritering. Om vi vill må bättre måste vi också avsätta tid till detta.
/ulrica

Anonym sa...

Spannande att du dykt pa denna kosten oxa! Min foreldrar har hallt pa med det ett tag nu, och framforallt pappa har fatt fantastiska resultat - han har mer energi o har gatt ner manga kilo. Det var varan morbror som overtygade dom, och jag var mer skeptiskt till en borjan...men nu nar jag sett och hort mer sa forstar jag vad den kan gora for manga.

Jag som vegetarian skulle dock fa svart att folja den dock, tror jag...

Ha det sa fint ann!

karlek,
ingela