tisdag 13 januari 2009

Förnyelse

Ja, så har jag då börjat mitt nya jobb. Sååå underbart! Varför har jag inte gjort det här tidigare? Men en himla tur i alla fall att jag kom vidare nu. Jag ryser vid tanken på hur jag skulle känt mig om jag gått kvar i det gamla.

Nog är det själsdödande att gå kvar i spår man är utled på att trampa. Man tappar inte bara sugen, man blir gammal i förtid också.
Tänk er bara lyckan att få åka andra vägar, parkera på andra ställen, möta nya människor och omgivningar. Dessutom verkar det som om jag fått tag på ett riktigt bra jobb. I veckan har jag haft besök av en del arbetskamrater från andra kontor och alla har sagt att jobbet är toppen även i längden. Det bådar ju gott! Jag har ju givetvis svårt att säkert uttala mig ännu. Allt känns ju bra i början.

Det som passar mig är att det är massor med nytt att lära. Det är ett privat företag med hög effektivitet. Det innebär att alla administrativa system och rutiner förbättras hela tiden. Här slösas inga pengar på omständliga krumbukter. Det är så långt från mitt förra arbete som man kan komma. Jag inser att om den arbetsplatsen skulle drivas på annat än skattemedel hade den varit borta för länge sen. Jag kommer t.ex. ihåg när vi skulle beställa visitkort till förra jobbet. Jag tror att det tog ett halvår att få till det. Sedan fanns inga klara system för hur nyanskaffande skulle gå till.
Här började jag jobba förra onsdagen, öppnade ett nytt kontor på torsdagen och på fredagen låg mina visitkort, med rätt adress, på skrivbordet. Här har man inte utrymmer för att slösa bort effektiviteten i bottenlösa system.
Redan i veckan får jag prova fler uppgifter som egentligen ligger utanför mitt område. Här är man mån om att rätt person hamnar på rätt plats. Mycket intressant, lärorikt och levande.

Jag har gjort det förr och jag vill göra det igen, nämligen uppmuntra er till att byta jobb om ni inte trivs. Det kan bli ett av de största lyften i livet. Arbetet tar upp mycket tid och då är det viktigt att må bra.

Om allt fler av oss blir rörliga kommer arbetsgivarna att tvingas till en ny politik. När man småningom inser att väl utförda och effektiva arbeten hör ihop med trivsel, så kommer saker att hända. Men tills dess kommer många att jobba 10% av arbetstiden och maila, läsa tidningen och umgås de övriga 90%. Tyvärr så tror jag inte att det är särskilt tillfredsställande för någon. Dessutom kommer man att tappa fart till den grad att man kommer att behöva hjälp med sina 10%.
Många hjärnforskare menar ju att hjärnan "skrumpnar" om man bara använder samma kopplingar dag efter dag. Och att den expanderar när vi utsätter oss för nytt. Kanske är det därför jag nu tycker att månskenet är ljusare och himlen blåare.

Och i bilen lyssnar jag just nu på spännade ljudböcker.

1 kommentar:

Stefan sa...

Hipp och grattis , visst är det häftigt med nya utmaningar.Tänkte just om det Du skriver att det ska vara givande för själen att "gå" till
jobbet.Att motivera andra är lite som att motivera sig själv och Du är helt klart en mästare på detta.Du är klarsynt som få och Du delar med dig av din kunskap.Du ser det som en självklarhet att göra så och det lär jag mig av .Tack Du glada medmänniska
S :~)