lördag 7 februari 2009

Lite mer nytt i livet

Jag har börjat spela munspel! Egentligen har jag alltid längtat efter att kunna det, men nu har jag äntligen kommit till skott.
Jag blåser och drar och det låter för#%## men det är riktigt roligt. Egentligen skulle jag väl behöva ett ljudisolerat rum att hålla till i. Tyvärr är Larsan tv-freak, så det är sällan jag kan blåsa på helt obehindrat. Jag hoppas han ska få nåt ryck med sitt gitarrspelande. Då brukar han ha hörlurar.
Men snart är det ju sommar. Då får jag leta mig ut nånstans och låta bäst jag vill.

Det är kul att lära sig nya saker. Man kommer ihåg hur mycket av det man kan som var svårt i början. Kanske ryggar man för större läroprocesser när man blir äldre. Många jag känner säger att de älskar att lära nytt. Men jag har tänkt på att det nya ofta ligger helt i linje med det de redan kan.

I veckan har det än en gång visats mig hur livet ruvar på lösningar på våra önskningar. Efter att jag nu startat ett nytt jobb så framträder hela tiden arbeten som ligger helt i linje med min kompetens. I fredags blev jag t.o.m ombedd att söka jobb som arbetsförmedlare. Det var min tidigare handläggare som tyckte jag skulle passa perfekt. Nu tror jag dock att mitt jobb är bättre än deras. Det sa jag också och hon höll med.

Just nu känner jag mig utmanad och stimulerad av att lösa nya arbetsrelaterade uppgifter. Det är bra fart på jobbet, men av någon anledning känner jag mig helt lugn och harmonisk. Jag tror faktiskt att det är kvarvarande effekter av det intensiva mediterandet i höst/vinter.
I morse kände jag för att tassa upp tidigt för att sätta mig i en lång, härlig stilla stund. Åtminstone lördag och söndag kommer jag att meditera. För mig är morgnarna bästa tiden och därför blir det svårt att hinna med på vecka. Men som med det mesta annat så är kvaliten viktigare än kvantiteten.

Himmel och hav.

2 kommentarer:

Stefan sa...

Kära Ann , visst är det härligt med nya utmaningar ,tänker på munspel .Jag har också köpt ett munspel och har alltid velat lära mig blues på munspel. Det har legat i en låda sedan jag köpte det nån gång i fjol . Jag kollade på you Tube på internet . Sökte på harmonica och det kom upp en hel drös med fantastiska människor som delar med sig av sitt kunnande vad gäller munspelande med både ljud och bild helt skit bra :-) Jag har bara tränat lite men det blir tid till det också . Förövrigt kan jag nämna att jag lärde min hjärna spela drag spel efter jag fyllt 40 år.Att synka höger och vänster hjärnhalva var den största bariären , men nu är det som om jag alltid spelat.
kram och härlig söndag

livsstigen sa...

Läckert Stefan att du lärde dig spela dragspel. Jag tror att det är oerhört utvecklande att utmana sin hjärna.
Ha det bra i Skåne, där det förmodligen börjar blomma nu.
Kramar!