fredag 6 februari 2009

Det kom ett brev

I förrgår hade jag ett brev i lådan. Det är ganska sällsynt nuförtiden. I e-världen känns det spännande att få ett "riktigt" brev.
Jag kunde absolut inte tänka mig vem det kom ifrån eller vad det innehöll.
Jag sparade det en liten stund och liksom sög på karamellen innan hemligheten skulle få uppenbara sig.

Det visade sig att det kom ifrån en elev jag hade för 6 år sedan. Hon ville berätta om hur bra hennes liv blivit och ville tacka mig för året. Jag blev alldeles varm inombords. Hon beskrev hur hon förändrat attityden till sig själv och till sina möjligheter, och hur det öppnat för livet att komma in med positiva nyheter. I detalj beskrev hon resonemang och övningar hon fått med sig och hur det påverkat och fortfarande påverkar henne. Jag ska återge några rader:
"Folk blir förvånade när jag berättar att jag var väldigt osäker och blyg förr. Idag står jag upp för min rätt och blir inte trampad på. Jag kan ofta känna tacksamhet, vilket jag inte gjorde så ofta förr. Jag känner mig som en del i ett större sammanhang. Jag tycker att jag hittat nån sorts skatt som i boken vi läste högt ur. Någon slags visdom/klokhet som hjälper mig vid svårigheter och som ger tröst vid motgångar."

Ni kan ju förstå hur enormt mycket det betyder för mig att höra att de jag arbetat med verkligen förvandlat sig själva. Men tänk också så mycket det ger oss att få respons från våra medmänniskor. Kanske är vi för snåla med att verkligen tala om för alla vad de verkligen betytt för oss. Eller kanske är det svårt att urskilja vad som betytt vad.

Jag tittar ofta upp på himlen och utifrån det jag ser finner jag tecken på hur vädret kommer att bli. Det har inte hänt än, men det är på väg. På samma sätt kan vi lyfta blicken och se delarna som tillsammans skapar nästa tendens i vårt liv. Men till skillnad från vädret kan vi påverka den utvecklingen.

Och nu ska jag åka iväg till mitt jobb.



Inga kommentarer: