söndag 8 februari 2009

Å se det snöar

Snön vräker ner. Nu är världen nästan svartvit om inte solen är framme. Det är rätt häftigt. Det här påminner om gamla tiders vintrar. När man vaknar på morgonen har det drivit ihop, så vita stora kavlar gör det svårt att ta sig fram. Det är riktigt mysigt så här på helgen när man inte behöver åka någonstans.
Vi är ju dessutom för vana att alltid ha goda förråd av råvaror hemma. Så vi kan bara njuta.

Söndagar är riktigt härliga. Då har vi fått undan städning och annat löpande arbete. Det är en dag då vi bara gör det vi känner för. Just nu är det lockande med läsning och munspel förstås.

Det här är också årstiden då det känns kul att börja peta ner några frön i jord. Hittills har jag slängt ut några fula krukväxter och ersatt med sticklingar från favoritväxterna. Jag gillar verkligen att se att naturen trivs och växer även inomhus. Nu har också ljuset sträckt ut sig och ger möjlighet för solälskarna att hämta sig.

Idag kommer nog motionen att bestå av snöskottning. Vi har en jättetomt och givetvis skottar Larsan oftast med traktorn. Men under min lediga tid skötte jag röjningen för hand. Det är riktig bra motion samtidigt som man ser att det blir snyggt. Egentligen skulle man kunna kalla det för ett inte-göra. Jag menar i sommar kommer det inte att finnas några spår kvar av mitt arbete. Men visst har det betydelse för miljön om vi oftare använder muskelkraft istället för dieselmotorer.

Jag kommer nog också att fylla huset med rusig doft av vitlök och saffran från en rykande het fisksoppa. Det är mat som gör mig lycklig, särskilt med lite hembakt bröd till.

Bestäm dig för att ha en underbar söndag!

2 kommentarer:

PiLi sa...

Mmmmm... Vad vackert med all snön ni har! Här snöade det massor igår också, men sen smälter det bort nästan lika fort.. tyvärr!
Vad kul att du har börjat spela munspel... tänk vad mycket roligt det finns om man vill..:) Jag spelade lite förr, men min ena hund gillade inte detta, utan hon slängde huvudet bakåt och ylade för fullt! Åh, vad vi skrattade och då kunde jag ju inte spela heller..:)
Ja Ann, jag älskar djur, men vet inte ännu, hur jag skulle kunna ägna mig åt detta som försörjning.
Men det kommer säkert en vink, när det är dags...:)
Just nu ägnar jag mig åt att rensa.. ut mitt gamla liv, sakta men säkert och det är såå sköönt!
Måndagskramar!

livsstigen sa...

En av våra hundar blänger irriterat på mig när jag spelar. men hon verkar stå ut.
Visst är det underbart att rensa ur. Vi gjorde ett rejält ryck efter jul. Nu är det ordning på julsaker, tyger m.m. Allt ligger fint i uppmärkta kartonger. Men väldigt mycket åkte naturligtvis ut. Tänk vad mycket man har som man inte använt på flera år.
Kram tillbaks!