torsdag 16 oktober 2008

Andlighet och intuition 3

Måste bara få börja med att uttrycka all min kärlek till min underbara familj. Nu har jag varit ledig i några veckor och jag får innerligt stöd för allt jag gör.

Lars-Erik är den underbaraste livskamrat som finns. Han är så hjärtevarm och ärligt intresserad av att ge mig tid att hitta min nya uppgift.

Jag behövde bara berätta en gång att det känns viktigt att jag även i fortsättningen får arbeta med något som både utvecklar mig själv och ger ett bra bidrag till samhället.

Faktum är att ingen i min omgivning sagt nåt om att "ta ett jobb för att tjäna pengar". Alla stöder mig och tror på mig. Kan ni fatta hur underbart det är? Häromdagen sa svärmor att "ta det lugnt du, jag är helt säker på att du kommer att hitta rätt". Jag önskar alla att få omges av den gåva jag får varje sekund.

Jag har nu tid att öppna alla presenter jag genom åren fått av de fantastiska kursdeltagare jag mött. Gåvorna är så många att de kommer att räcka resten av mitt jordeliv.

Häromdagen tog jag fram en bok som en kursdeltagare rekommenderade för kanske fem år sedan. Jag köpte den på en gång, men har tagit fram den först nu. En svårighet när jag tidigare hade kurser, var att jag kände att det var nödvändigt att hålla mig på en vetenskaplig nivå.

Många gånger har jag haft en brinnande lust att öppna mina andra sidor. En viss rädsla har dock funnits för vad det skulle kunna innebära om vi granskats av Landstinget eller Folkbildningsrådet.

Boken heter Andens anatomi och är skriven av Caroline Myss. Hon är en intuitiv helare som arbetar tillsammans med läkare och professorer i psykologi. Hennes arbete har rönt stor uppmärksamhet då hon kunnat ställa diagnoser långt innan läkarvetenskapen sett sjukdomarna i vanliga undersökningar.

I boken guidar hon läsaren i hur kroppens energisystem är uppbyggt. Hon visar också att sjukdomar oftast har helt andra ursprung än vi tror. Att det snarare är obalanser i energiflödena än smitta och ärftlighet som ligger bakom sjukdom.

Hon tar också upp hur stora epidemier uppstått som reaktion på globala trauman. Hon hänvisar alltså, som många andra, till ett kollektivt medvetande (energisystem).

Oavsett om man tror på detta eller inte, så vore det väl skönt att arbeta för ett kärleksfullare, generösare och gladare kollektivt medvetande. Det kan vi göra varje dag genom de val av samtalsämnen vi lyfter fram. Om vi ständigt uppfylls av problem istället för lösningar, negativa istället för positiva förväntningar på allt som sker, eller missunnsamhet istället för generositet, så sprider det ringar på vattnet.

I boken finns också frågor för självreflektion. Här möter du dig själv och inser vilka delar du kan läka. Att t.ex. i ord uttrycka att man ska ha förståelse, men sen i handling behandlar andra illa kostar till sist hälsan.

I morgon ska jag berätta om en annan bok som blivit min följeslagare nu.

Intuition 3.

Hoppas du tycker att det är kul att börja släppa fram ditt intuitiva jag. Kanske har du upptäckt hur mycket av ditt tidigare liv som faktiskt kommit ur intuition.

Det du nu kan göra är fundera över de stora besluten du tagit i livet. Valet av livskamrat, ditt arbete, studier, skaffa barn etc. Fundera på hur du kommit fram till dina beslut.

Lyssna också mer till din kropps signaler. Hur ofta försöker den kommunicera med dig? Lyssnar du? Försök att inte tränga undan den intuitiva vägledningen kroppen ger dig.

Framtiden skapas i nuet!

1 kommentar:

PiLi sa...

Hej vännen!
Följer din blogg och hoppas verkligen inte att du slutar skriva! Vad är sanning och vem har rätt att döma det ena eller det andra. Varför ifrågasätta tusenåriga erfarenheter och visdom, när dessa bevisligen fungerar..fast på olika sätt och beroende på olika inställningar till saker o ting. Var och en "är ju salig på sitt tro" och tron kan ju som bekant försätta berg..:) För mig är andlighet något vi alla föds med och utvecklar på olika sätt eller låter bli.. Valet är ju vårat egna! Men att kunna leva med kärlek i hjärtat, gör oss öppna och vidsynta, stänger vi igen, kommer rädslan och stoppar upp fortsättningen.. Jag själv är inget undantag och "brottas med livet" tills jag släpper taget och följer med.. Åh hejåhå, vad det händer grejer då! Så sluta inte skriva Ann, du har ju den gåvan att förmedla dina erfarenheter på ett rakt, ärligt och konkret sätt och att våga stå för vem du är!
Kämpa-på-kram till dig, du starka och vackra kvinna...:)