onsdag 22 oktober 2008

Miljölyft

Jag gillar att ta till mig de kloka livsstilar som äldre människor bevarat och försvarat. Som ni ju redan vet gäller det exempelvis matlagning.
Det finns många andra delar också som jag tror är bra för vår hälsa. Som idag då jag satt igång årets storstädning.
Förr såg man alltid till att städa husen från tak till golv minst en gång om år. Det tror jag är en utmärkt idé om man vill ha en bra inomhusmiljö under vintern. Nu kommer vi ju snart att stänga till fönstren och istället öka värmen för att ha det riktigt skönt och mysigt inne. Då är det nog bra om gammalt damm är utvädrat.
Jag känner mig alltid så lycklig när jag gör nåt nyttigt och bra för oss. Det är en gåva som betyder något och som bara kostar omsorg.

Hur ser då min städning ut? Joo, jag har hunnit med halva allrummet under dagen. Först plockade jag ut soffkuddar och plädar för en heldagsvädring på bron.
De stora mattorna piskade jag ordentligt och sedan fick de hänga ute i den sydliga vinden.
Därefter dammsög jag taket, torkade fönster och bytte gardiner, duschade växterna, torkade väggar och lister samt möblerade om lite. Golvet torkade jag under soffor och skåp innan de ställdes tillbaka.

Nu doftar rummet fantastiskt och jag vet att allt är fräscht.

Vet du att en del forskare menar att vissa allergier kan komma ifrån att vi är för dåliga på att städa idag?
Inför sommaren tycker jag inte att det är så noga. Då står dörrar och fönster öppna och man tillbringar mesta tiden utomhus.

Nu ska jag duscha och slappa. I morgon fortsätter jag skapa bra hemmamiljö.

Att städa kan också vara meditation - om man är närvarande i nuet och gör allt med lust!

Inga kommentarer: