onsdag 1 oktober 2008

Hösthumör

Naturen fortsätter att skapa konstverk. Många av de vackert färgade löven blåste ner under helgens storm.
I går morse hade vi minusgrader och daggkåpans sommartårar var förvandlade till kristallpärlor.

Efter en kall morgon blev det en strålande fin dag. Jag gick ut och satte mig på en höjd där vi har en eldplats. Där tömde jag tankarna till brasans sprakande.
Tog också upp morötterna och rödbetorna ur landet.

Blåklint, luktärtor och lejongap har klarat frosen. Där kan man fortfarande hämta väldoftande buketter. Men nu drar sig sommarens minnen allt mer tillbaka.

Idag har regnet trummat på fönsterblecket hela dagen. Ett underbart ljud för meditation. Skönt att fruktträd och buskar blir ordentligt genomvattnade innan vintervilan.

Jag valde att baka vetebröd i dag. Jag minns när jag var liten. En av de bästa doftminnen jag har är ljuvligheten av att komma hem från skolan en kulen dag och finnas huset fyllt av doften av nybakt bröd. Sådana minnen sitter betydligt bättre än vilka julklappar jag fick.

Hela mitt vuxna liv har jag bakat och lagat mat lika mycket för att jag längtat efter dofterna, som att jag varit sugen på resultatet (maten, bullarna). Hur reagerar du själv när du tänker på doften av pepparkakor, jordgubbssylt, sockerkaka eller chokladkakor? Kanske är det en av de bästa barndomsminnen vi kan ge våra barn. Dofterna av ett välkomnande hem. De som arbetar med kognition säger att vårt starkaste sinne är doften. Om vi känner en doft som tillhört en positiv eller negativ situation, förs man snabbt till den stämningen, det humöret, som man upplevde när man först kände doften.
Säkert är det en delförklaring till varför vi ibland helt ändrar humör, utan att förstå riktigt hur det gick till.

Att plocka jordgubbar en het sommardag är en härlig och doftfylld upplevelse. Att sedan mitt i vintern plocka fram frysta bär och koka dem lätt med lite socker, att sprida jordgubbsdoften i huset ger en andra chans att, ur ett annat perspektiv, uppleva dagen igen.

Så på samma sätt som hösten ändrar humör från dag till annan, kan jag påverka mitt humör genom att skapa aktiviteter som ger en skön och förväntansfull känsla.

Det är skönt att jag i år får vara med och följa hösten på ett sätt jag inte minns att jag någonsin gjort. Jag ser, hör, känner dofter av och upplever med känslorna varje liten förändring som annars brukar gå förlorad.

Skönt att få leva och känna tacksamhet!!

1 kommentar:

Stefan sa...

MM jag förnimmer dofterna från barndomen och tänk så nära det är dit , bara att lukta och minnas , och varför är det lättare att minnas det som kanske inte var så bra ? Då är kroppen fantastisk med alla sina minnen , kroppen minns hela tiden hur det var när allt var bra och har det som referens till nuet , men bara om jag själv vill och gör jobbet.Det är en del i läkningen när åldern tar vid , men alla upplevelser måste vara med som Du så härligt beskriver Ann.Än så länge är skåne på + sidan.
Ha en underbar dag med naturen som jag ser i mina tankar me love norrland. :-)