fredag 10 oktober 2008

Enkla nöjen och intuition

Hallå där du värdefulla medmänniska! Mina tankar uppfylls alltmer av dig. Just nu har jag runt 80 läsare varje dag. Det känns helt fantastiskt! Min uppriktiga ambition är att få så många som möjligt att njuta av den enkla vardagen. Våra liv är korta och varje ögonblick bör tas tillvara. Det uttrycks bl.a. av Buddha:

Denna vår existens är lika flyktig som
höstmoln. Att se på varelsers födelse och
död är som att titta på en dans.
En livstid är som en blixt i skyn, som
störtar förbi likt en fors över ett brant stup.
Det enda som är riktigt, grundläggande viktigt är att ta vara på livet. Att hitta sätt att göra dagen meningsfull. Att tycka om just nuet. Ett sätt kan vara att verkligen njuta av varje aktivitet, eller varje stund av vila. Att lägga märke till de klingande känslor kroppen svarar med.
Har du tänkt på hur tärande aktiviteter som städning, matlagning, tvätt m.m. kan vara om man bara försöker göra bort det, bli av med det.
Ofta kan det t.o.m. vara så att hela processen med att tänka hur jobbigt det är innan man kommer igång, kan ta all ens energi. Om man istället fokuserar på att det är härligt att bidra till sin egen ordning, middag eller vad det nu kan vara, så utför man uppgifterna med glädje. Än en gång handlar det om den egna inställningen.
Om vi slösar med vår tid i alla de vardagliga aktiviteterna, genom en plågad inställning, kommer livet snabbt att vara förbi. Alla har vi ju saker som hela tiden måste göras. Det är väl i alla dessa stunder som stora delar av lyckan bor?
Om du går en promenad för att du "måste" kan stegen kännas tunga och sträckan lång. Om du istället längtar efter att känna kroppen arbeta, vinden rena dig och solen fylla på energiförråden blir samma sträcka en lyckoupplevelse. De känslor vi samlar spiller sedan över på annat vi gör.
Så kanske borde vi börja varje dag med att bestämma oss för hur vi vill känna oss, för att därefter ta itu med dagen utifrån känslan. Vår tid blir skönare då och livet mer stimulerande.
Jag har precis fyllt på vedbänken i köket. Tog också fram broccoli som ska bli en middagssoppa tillsammans med vitlöksyoghurt och bröd. Våra sängkläder hänger på vädring. Så också trasmattorna. En enkel lyx i livet för mig är att bädda rent i sängen varje vecka. Jag manglar också sänglinnet för att uppnå den där hotellkänslan ni vet. Under åren har jag skaffat mig en hel del knep för att på ett billigt och enkelt sätt framkalla lyxkänslor i vardagen.
Nu ska jag sätta på bra musik och städa huset. Jag gillar när det är fint och fräscht hemma, så det känns oftast kul. När jag arbetat har jag försökt ställ iordning hemma på torsdag kvällar. Det är en underbar upplevelse att komma hem efter en veckas jobb och bara få njuta.
Vädret verkar bli soligt idag. Promenaden hägrar redan, men får vänta en stund. Jag gillat att längta! Det blir nog att elda i bastun senare. Jag vill gärna förbereda så att Larsan ska tycka att det är härligt att komma hem och öppna fler sinnen.
Intuition 2:
Om du gjort första övningen har du nog kommit på ett antal tillfällen när du använt din intuition. Det är ett bra sätt att lägga märke till de mer subtila delarna av ditt medvetande. Det gör också att du framåt kanske släpper fram fler intuitiva tankar.
Alla upplever nog intuitionens knackningar, men ofta resonerar vi bort dem med logiken. Det kan ju vara bra att våga lyssna och följa med, i alla fall i enklare beslut i början.
Nästa uppgift blir att i några enkla situationer lyssna på, och följa intuitionen. Var uppmärksam på vilka alternativ som helt fritt dyker upp i dina tankar. Prova att följa dem. Vilken kassa ska du välja på affären? Vilket fikabord på jobbet verkar intressantast? En present du ska köpa etc.
Skriv ner i din anteckningsbok vilka intuitioner du följer och vilka resultaten blir. Spännande va?
Och i kväll tänder jag chokladdoftande ljus och firar att jag mår så bra!

1 kommentar:

Stefan sa...

Korslagda flingor möts på marken
frusna droppar bildar mönster
tysthet av dämpat täcke hörs
tanken stannar det är tomt
Var var jag när det uppstod
dränerad av mitt eget system
flytande kristaller varnar
kör fast i diket med upplevelse
åkarbrasor tänjer vidden
lössläppta känslor avtar
inse din dag inse ditt kall
borta är dom andra som såg
alla tittade bort och ville
inte höra smällen.

En liten dikt så här på lördags morgonen , Ha en skön dag