onsdag 29 oktober 2008

Fram och bak

I morse när vi steg upp var det -7 grader ute. Jag kände mig direkt inspirerad att göra något varmt och mysigt. Före kl 6 hade jag en bröddeg på jäsning.
Eftersom jag förespråkar vällagad och gärna långsam mat, kalljäser jag alltid mina degar. Det innebär att jag i omgångar pysslat med degen hela dagen. Först efter att vi ätit middag hade jag gräddat sista omgången. Huset doftar nu himmelskt.

När slowfood-rörelsen startade för ett tiotal år sedan i Italien, anslöt jag mig genast till filosofin. Dess huvudteser handlar om att ta sig rejält med tid att handla råvaror, förbereda maten, samt äta i stilla ro. För mig är det en stor del i ett harmoniskt liv. Jag har alltid tyckt om att laga mat och baka. Det ger en upplevelse av rikedom och nytta för sig själv och sina nära och kära.

Visste du att det sägs att idag lägger medelsvensken ner 8 minuter om dagen på maten. På den tiden hinner man väl just värma nåt i micron. Inte konstigt om många unga får ett konstigt förhållande till mat med under- eller överätning. Dessutom missar man helt njutningen av att uträtta det jag vill kalla mirakel tillsammans. Att se hur råvarorna förvandlas, vara med i doftutvecklingen och sedan smaka, äta och resonera om upplevelsen. Bra mat är så viktigt för oss att man bör göra det till en personlig familjeangelägenhet.

Jag minns att jag upptäckte att Pontus kunde läsa när jag höll på att baka en kaka. Jag hade tagit fram en kakform då han kommenterade att "det står i kokboken att man ska använda långa pannan".

Jag håller också på gå framåt med min personliga utveckling. Jag gör övningar varje dag och de synkronistiska tillfällena blir nu fler. Jag börjar allt tydligare förstå varför jag var tvungen sluta mitt arbete. Jag kunde helt enkelt inte uppnå mer där. Mitt undermedvetna har försökt väcka mig så länge, men jag har inte lyssnat. Eller rättare sagt, jag har trott att jag varit tvungen hålla mig kvar för lönens skull. Nu förstår jag hur fel det varit. Jag har naturligtvis så mycket med mig som kan göra nytta på många platser i samhället. Vad det är jag ska syssla med kommer att visa sig.

Idag ringde Anna och sa att de kommer hit i helgen! Så underbart det ska bli!! Att få rå om dem här hemma i lugn och ro. När vi åker till Skellefteå är det alltid en del jäkt inblandat. Många som vill träffa oss å så. Men när de kommer hit kan vi bara ägna oss åt varandra. Tänk att få stiga upp på morgonen och bara mysa med Oskar. Kanske kan mamman och pappan t.o.m. få lite extra vila.

Jag älskar idag, och igår, och i morgon!!

Inga kommentarer: