söndag 19 oktober 2008

Självaktning

Om jag skulle välja en aspekt som mer än någon annan bidrar till utveckling av hälsa så skulle jag välja självaktning.
Om du visar respekt för sig själv och din egen förmåga går du med självklara steg mot en allt bättre hälsa.

En människa som visar sig själv respekt vet precis vad den bör ge, och inte tvinga på, sin kropp och själ.

Nog verkar det som att det är olika hur vår "medfödda" självaktning ser ut. För när man står mitt i levandet verkar det som om många delar av ens sätt är inprogrammerade. Och visst är det så att stor del av självrespekten kommit till oss under barndom och uppväxt. Alla de situationer vi ställts inför har de facto stärkt eller underminerat självaktningen.

Om du analyserar lite till så kommer du dock att upptäcka att den bild du har av dig själv upprätthålls genom din inre dialog och dina inre bilder. Det ständigt pågående samtalet i ditt huvud berättar för dig hur du "är", vad du klarar och inte klarar o.s.v. Eftersom detta samtal pågår oavbrutet formar det effektivt och konstant dina reaktioner och ditt agerande.

Ett bra sätt att förbättra sin självrespekt är då givetvis att träna sig i att ändra sin inre dialog. Inom idrotten kallar man det för mental träning och visualisering. Börja med att under avslappning föra in tankar som; jag är vacker, jag är lycklig, jag klarar allt jag vill, mitt liv skapar jag o.s.v. Du kan skriva en lista på de saker du vill träna dig på att tänka om dig själv, och sedan övar du varje dag.
Ganska snart kommer du att komma på dig när du tänker nåt negativt om dig själv. Och då har du tillgång till att ändra till positiva tankar.

Om du bär med dig saker du inte riktigt kan släppa, kanske något du gjort tidigare eller något du sagt som du ångrar. Ta då fram detta i din avslappning och fundera på vad du lärde dig av det som hände. Därefter ger du dig själv ordentlig förlåtelse så du kan släppa det gamla och gå vidare.

Respektera också din kropp. Ta den med på promenader, låt den befinna sig i naturen, ge den möjlighet att andas frisk luft och visa den ömhet när du duschar och smörjer in dig.

Tänk på allt du lärt dig i livet. Genom övning har du blivit bra på så många saker. Fortsätt så med nya utmaningar.

Det är helt underbart att vi själva bestämmer hur vi vill må! Allt går att förändra.

1 kommentar:

Stefan sa...

Allså jag blir helt lyrisk av det Du förmedlar. Jag känner just så när jag kört ett hårt träningspass på en till två timmat med promenader och lite vikt träning. Det som händer är en ynnest att uppleva , när kroppen svarar och det bara är en fröjd att känna kraften och utmattningen. Efter passet tackar jag min kropp med en stunds stillastående meditation. De är som Du säger jag bestämmer själv hur jag vill ha det.
Kram och bra dag till Dig