lördag 25 oktober 2008

Under ytan

Precis i skrivandets ögonblick hör jag hur en liten talgoxe försöker påkalla min uppmärksam-het genom att försiktigt picka på fönsterbrädan. Kanske talgbollarna har tagit slut. Jag måste kolla det när jag skrivit klart. Nu kommer tiden då de är tacksamma för den enklare matserveringen som bjuds här. Det är nog inte helt lätt för dem att få tag på föda, den naturliga vägen, i vårt kärva vinterklimat.

Det jag vill tala om idag är hur kroppen försöker tala med dig. Jag har egentligen alltid, till viss del, litat på kroppens signaler. Uttryck som; det känns inte riktigt bra, jag har en känsla av att..., min intuition säger mig att...., har jag alltid använt. Utan att tänka speciellt på det har jag i många situationer låtit mig ledas intuitivt.

Men nog är det säkert många gånger som man inte lyssnar på de budskap som finns under ytan, inom en själv. Deepak Chopra menar att alla människor har en speciell unik uppgift att genomföra i livet. Det finns något som du är bäst på i hela världen. För att hitta sin unika gåva ska man, enligt Chopra, fråga sig vad man älskar att göra. Därefter ska man fundera över hur man kan använda sin unika gåva till att tjäna andra. Intressant va?

Jag har också läst en del böcker om holistisk medicin. Där har jag spårat ett genomgående tema. Nämligen att kroppen alltid försöker kommunicera med dig. Den vet omedelbart och i ögonblicket vad som är rätt eller fel val. Om valet är fel kan det först kännas som en lätt oro i kroppen. Om du ändå går vidare på den vägen kommer kroppen att visa tydligare signaler som irritation och aggression. Om du fortfarande inte lyssnar kommer du att börja känna smärta. Kanske få ont i en handled eller i ryggen. Struntar du då fortfarande i kroppens budskap blir du sjuk.
Rätt val visas i form av känslor av harmoni, glädje, tillförsikt och lust.

För att överhuvud kunna höra kroppens signaler måste man befinna sig i nuet med både kropp och själ. Om du exempelvis lagar mat men tänker på vad du ska göra sedan är du verkligen inte i nuet. Att befinna sig i nuet innebär att uppleva det du gör fullt ut. Att känna hur den känns att skala potatisen eller skölja tomaterna, att njuta av alla smaker och känna alla strukturer när du äter.

Det som kan komma ut av att någorlunda acceptera ovanstående är att man får mer egen tid. Om jag gör sysslor för att sen få egen tid, kanske den tiden blir högst någon timme om dagen. Men om jag är närvarande i allt så blir hela dagen egen tid. Det kan väl kännas lockande? Att få egen tid samtidigt som man talar med någon, eftersom jag verkligen är där just då!

Jag önskar dig fullkomlig närvaro denna sköna lördag!

3 kommentarer:

Stefan sa...

tack , det värmer alltid lika gött med dina fördjupningar . Har verkligen försökt att vara i nuet idag. Det tog hela dan.Men efter en underbar skogs och längs stranden promenix var jag helt tagen . Naturen vet när inte jag vet vad som är bäst .Där är något trollskt. Jag såg inga bara lite svamp och blommor.Går att kolla på min blogg.
Ha en skön kväll Du käcka kvinna :-)

livsstigen sa...

Jag går omedelbart till din blogg! Lägg gärna upp din andress här så andra kan läsa där.
Ha en närvarande kväll!

Stefan sa...

Tänkte inte så långt , klart som korvspat. Det är väl en antydan på att jag vill vara i min lilla värld för tillfället.
En gång hade jag mycket religiösa grubblerier , nu är det andra och det är härligt det med.


http://www.liv-akt.blogspot.com/