måndag 13 oktober 2008

Mörkrets årstid

Nu tar mörkret över allt större delar av dygnet. Det finns nåt behagligt, skyddande med mörkret.

Inatt vaknade jag klockan 3. Jag var pigg och kunde inte somna om. Jag gick då ner och satte mig att meditera en stund i det tysta svarta.

Vilken helt annan upplevelse än på morgonen eller under dagen. Kanske var det också för att jag inte hunnit aktivera alla sinnen ordentligt. Jag satte mig ner och höll med lätthet sinnet tomt.

Någon har sagt att viktiga aktiviteter bör man företas sig på natten eller tidigt på morgonen. Anledningen är att då störs man inte av andra människors energier. Kanske ligger det något i det.

I alla fall gav den nattliga meditationen en annorlunda dag. Jag har känt mig fullkomligt lugn och säker hela dagen.

När jag promenerade i morse föll det mig in att jag nu lätt hör skillnaden på gässens sinnestillstånd. När jag passerade dem denna morgon kluckade, eller nästan kurrade de belåtet där de gled fram i vattnet. Ingen rädsla verkade finnas i dem just idag.
I vanliga fall är de skvättiga och lättskrämda.

En stor kråka hälsade mig belåtet flera gånger från en trädtopp alldeles bredvid vägen. Och en svanfamilj lågflög över vattenytan endast tio meter från mig.

Det optimala hälsningen fick jag när solen gled upp över horisonten och förvandlade en dimslöjad morgon till början av en ny dag.

Nyss skulle jag sätta på tv:n för att titta på väderprognosen. Jag råkade då på ett program om Kina. Där visades munkarna som i de vackra bergen imiterade bönsyrsan, tranar och apan i sin Kung Fu träning.

Där berättades också om en by där en viss Ibis genom alla tider visat bonden när arbetsdagen börjar. Fågelns överlevnad har dock krävt symbios med risodlingar. Dessa omvandlades för lönsamhetens skull till veteodlingar för några år sedan. Ibisen utrotades då nästan och när det var som värst fanns bara fem fåglar kvar. De kinesiska myndigheterna beslutade då att skydda risodlingen och trädbestånden i området för att ge fågeln möjlighet att överleva.

Nog är det naturen som kommer att rädda oss människor. Vi kommer inte att klara känslomässigt att leva utan alla de fantastiska arter vi ständigt tar för givna. Ingen ekonomisk kris i världen kan komma i närheten av den tragedi som kalhuggna skogsområden och utdöende urarter skapar för oss människor. Vi är ju själva en djurart och inom kort kommer det kollektiva medvetandet att vakna för att alla djur behöver naturen för att överleva.

Jag vill också gärna dela med mig av att det I Ching hexagram som beskriver den innevarande tiden (okt,nov). Det heter PO/Söndersplittringen.
"De mörka linjerna står i begrepp att stiga uppåt och bringa även de sista fasta, ljusa linjerna på fall. De mörka linjernas inflytande bryter ner de ljusa linjerna. De låga, mörka kämpar inte öppet mot det upphöjda, starka. Det urholkar i stället omärkligt det starka tills detta till slut störtar samman."
Så talar den 3000 år gamla förvandlingarnas bok.

Ge dig själv en gåva ikväll. Kanske beröm för att du är så fantastisk!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp i lingonskogen!
Alltid lika inspirerande att läsa vad du skriver.. Vilket vackert meditationsfoto, du kära "nattuggla"..:) Ser ut som dansande älvor!
Här är det lite bloggtorka p g a ömma blåtiror med tillhörande svullnad, men vad gör väl de..det är ju höst och himla vackert ute! Jaadu, valparna är bara helt ljuvliga och duktiga, även om det är fullt upp med att lära dom äta valpfoder, dricka vtn..blää..byta toa-tidningar, tvätta mattor o fällar och även tvätta bajsrumpor..haha! Men det är som med små barn, när dom sovar, kan man inte titta sig mätt på dom!
Ha det så gott där uppe "in Paradise".. Kram kram!

Stefan sa...

Det var bättre förr och framförallt , de visste bättre förr.Något har gått förlorat , men det finns där om vi vill.
Ha den bästa höstdag